30 Eylül 2010 Perşembe

FATİH TERİM'İN VE METİN OKTAY FORMASI'NIN SON DEMİ


Galatasaray'ın en büyük efsanelerinden Fatih Terim 1985 yılında futbola veda etti. Yanlış bilmiyorsam bu resim de onun jübilesinde çekilen bir kare. Galatasaray'ın bir başka efsanesi Derwall Terim'e maçtan sonra böyle veda ediyor.

Bir dakika durun ! Yoksa Terim'in üzerindeki bu forma tam parçalı mı ? (!) Tabi ki tam parçalı, aynı zamanda 1964 yılından beri kullanılan Metin Oktay Parçalısı'nın son torunu. Fatih Terim futbolculuğunun son senesinde bir forma markası kurdu biliyorsunuz. Kendisi futbol kariyeri boyunca tam parçalı forma giydi, ancak ürettiği Fatih Marka formaların parçalı versiyonu yoktu ilginçtir. Çubuklu formalar üretiyordu ve Galatasaray, hem Terim'in son senesinde, hem de bir sonraki sezon bu formaları zaman zaman giymişti. Bir Galatasaray efsanesinin Metin Oktay'ın da giydiği formayı üzerinden çıkartıp çubuklu bir forma üretmesi bana hep ilginç gelir.

Ayrıca Galatasaray bu fotoğrafın çekildiği sezonda yavaş yavaş Adidas'a geçmeye başlamıştı. Aynı sezonda 3-4 farklı marka forma giyen Galatasaray, takip eden sezonda Adidas'ı resmi olarak kullanmaya başladı. Bu geçişle birlikte Galatasaray tarihinde ilk defa tam parçalı görünümün dışında bir "parçalı" forma giydik. Bu resim hem bir efsane futbolcunun, hem de bir efsane formanın son güzel karelerinden biridir. Derwall de kaymağı tabi...

28 Eylül 2010 Salı

ALİ SAMİ YEN ANI FORMASI


Sevgili Okan kendi blogunda çok zaman önce bu konudan bahsetmişti. Ayrıca örnek bir tasarım ile de fikrini görünür hale getirmişti. O zaman çok beğenmiştim bu fikri, bloga nasıl yazmadım hayret (ya da yazdım mı, bulamadım ama). Konumuz; tıpkı Metin Oktay anı forması gibi Ali Sami Yen Stadı anısına tasarlanmış, uygun fiyatlı bir anı forması... Tasarım olarak da, yine ASY ile çekilen ilk fotodaki formayı örnek almış Okan.

Gönül isterdi ki; hem Metin Oktay forması, hem de fikirdeki ASY anı forması, keşke zamanının kumaşları ve dikim tekniği ile üretilse. Zamanının diyoruz, ancak hala bu kumaşlar ve üretim şekli (tabi daha hızlı bir üretim) mevcut. Hatta Başarspor'un elinde; ipliğinden, lastiğine, kumaşından, armasına kadar Metin Oktay'ın giymiş olduğu formanın birebir üretilmiş hali var. Prototip bu forma ve günümüzde üretildi. Ancak kulüp, tişörtü bu birebir formaya tercih etti ve üretimi 1 tane ile sınırlı kaldı. Kısacası Metin Oktay'ın giymiş olduğu formanın birebirini giyme fırsatını kaçırdık. Neyse yine konudan epey bir saptım. Bu meseleyi zaten çok uzun bir yazı halinde burada paylaşacağım, aynı zamanda Başarspor röportajı da olacak yazının içinde (tabi uygun görürlerse)...


Esas mesele ASY anı forması. Bilindiği gibi yılbaşından önce Ali Sami Yen temalı formamız satışa çıkacak. Formanın şimdiki formalarımız gibi 92 liradan satılacağını düşünürsek ve bu formanın da taraftar versiyonunun çıkmayacağını düşünürsek, uygun fiyatlı bir anı forması şart gibi. Tamamen GS Store üretimi olacak bu forma, yine bir store klasiği olan tişört kumaşından yapılabilir. Böylelikle tıpkı Metin Oktay forması gibi 25-30 lira arası bir fiyattan satılabilir. ASY Stadı'na özel yazılar üzerine dikilebilir. Ne bileyim 1964-2010 gibi... Maksat fiyatı uygun olan bir ürün çıkartmak.

Görkem Işık'a yazıya teşvik ettiği için teşekkür ederim :)

27 Eylül 2010 Pazartesi

ÖNERİ


Galatasaray'ın Ocak veya Aralık sonu gibi giymeye başlayacağı ASY veda formasını burada çok yazdık çizdik. ASY'nin yıkılışının ve yeni stada geçişin simgesi bu forma; 1964 yılında Ali Sami Yen Stad'ı bittiğinde takımın yeni mabedi ile çekilmiş ilk toplu fotoğrafta yer alan çubuklu formanın birebir modern versiyonu olacak.

Forma özel bir forma. Ali Sami Yen'i bize hatırlatacak birkaç ufak detay işlenecek formaya. Belki özel logolar, belki işlemeler olacak formada. Kısacası yapılış amacı tamamen Ali Sami Yen Stad'ı olacak.


Ben bugüne kadar hiçbir formamın arkasına isim-numara yazdırmadım. Fakat bu forma için henüz tam karar veremesem de bir isim-numara fikrim var. Dedik ya özel bir forma olacak, tek bir amaç için yapılmış olacak diye. Ben de o amaca yönelik bir isim-numara fikri yazayım, belki henüz karar verememiş olanlar için alternatif bir düşünce olur; Ali Sami Yen Stad'ı 1964 yılında kapılarını resmi olarak açtı. Bu sebeple açılış tarihi olan 64 yılı numara bölümüne, Sami Yen veya ASY kısaltması da isim bölümüne yazdırılabilir.

Dediğim gibi henüz ne yazdıracağına karar verememiş olanlar için değişik bir alternatif olabilir bu isim-numara fikri. Ayrıca formanın arkası ve font türü tamamen sallamadır belirteyim. Paintte karşıma çıkan ilk fonttan yapıverdim.

26 Eylül 2010 Pazar

ŞORTA MAKYAJ


Galatasaray İBB ile oynadığı maça geçen maçlardan farklı bir şortla sahaya çıktı. Sezona başladığımızda parçalının altına giydiğimiz şort geçen sezon ki ile aynıydı. Hatta bu şort 08-09 sezonunda da kullanmıştı. 3. sezonuna giriş yapmışken 6. haftada değişime gidilmiş. Şortun kırmızı renkteki Adidas çizgilerinin arkasına sarı fon çekilmiş. Daha önceki şortumuzda sadece kırmızı 3 çizgi vardı, sarı renk şortta kullanılmıyordu.

Bu makyajlama meselesinden geçen sezon bahsetmiştim. Geçen sezonki beyaz formamızın altına, bildiğiniz gibi parçalının da altına giydiğimiz, sadece kırmızı çizgileri olan şortu giyiyorduk. Ancak formanın üzerindeki Adidas çizgileri sarı bir fonun üzerindeydi. Bu sebeple şort ile forma üstü ufak da olsa uyumsuz gözüküyorlardı. O yazımda beyaz formanın şortuna böyle bir makyajın yapılmasının faydalı olacağından bahsetmiştim. O yazı şurada... Devamı da şurada.

Eski Şort

Bu sene böyle uyumsuzluk yaratacak bir formamız yok. Beyaz şort makyajı belli ki parçalı için yapıldı. Neden sezon başında değil de şimdi yapıldı, ilginç. Parçalı formanın şortunu ben beğeniyordum. Beyaz ile uyumsuzluk yaşadığı bir gerçek, ancak oldukça sade yapısı parçalı formanın altında güzel gözükmesini sağlıyordu. Yeni şort da güzel, fakat parçalı formanın altına çok mu gerek vardı diye düşünmeden edemiyorum. Kısacası eski şort kadar çok beğenmedim, ancak bu alışma meselesi. Daha çok gördükçe alışacağımdan ve seveceğimden eminim. Hem 3 senenin ardından bir yenilik gerekiyordu zaten. Fakat bu değişimi geçen sezondan yapsalarmış, beyaz forma da yararlansaymış keşke diyorum.

24 Eylül 2010 Cuma

Parçalı'na Sahip Çık - Yeniden yayında

Yaklaşık 6-7 gündür host problemi sebebiyle girişlerinde problem yaşanan Parçalı'na Sahip Çık destek sitemiz tekrar yayında. Bizimle aynı fikirde ve istekte olan bütün taraftarları bekliyoruz. Lütfen çevrenizdeki taraftarları da site hakkında bilgilendirin ve aynı fikirdeyseler, onların da desteklerini kazanalım. Ne kadar çok imza, sesimizin duyulması için o kadar umut.

Teşekkür ederiz

HAKLI TARAF KİM ?


Milliyet'in haberine göre; Galatasaray'ın çıkmadan önce ve çıktıktan sonra olay yaratan Mercan forması satışlarda Turuncu formayı geride bırakmış. Haberin detaylarını yazmamışlar, çünkü açıklanmaz genelde tam rakamlar. Aynı dönemde mi geride bırakmış, yoksa henüz Ekim ayına yeni gireceğimiz dönemde Turuncu'nun bütün sezon performansını mı geride bırakmış anlamadım. Mor formayı da yakalamak üzere olduğunu da belirtmişler.

Blog takipçilerinden Overdrive bir başlıktaki yorum kısmına "biz 3rd formaları 3rd forma olması için değil, pazarlama stratejisi olarak çıkartıyoruz" özetinde bir yorum bırakmıştı. Haklı... Hem sezon içinde 10 küsür maçta giyilmesi, hem sezon içindeki ilk iç saha maçlarımızda kullanılması, hem de gereğinden fazla reklamı yapılıp ön plana çıkartılması, o yorumun haklılığını gösteriyor. Ayrıca bu sene esas rengimizden bir Parçalı bile yapmamamız, away rengimiz olan beyazı kullanmayıp aslında 3rd olan bir dış saha forması daha yapmamız da o yorumun haklılığını kanıtlıyor. Bütün bunların hepsi de "esas renklerimizi unutacağız", ya da "unuttuk" diyenlerin telaşını haklı çıkartıyor.

Ancak kulüp bu 3rd stratejisini iyi kullanıyor. 3 sezon üst üste en fazla satan formamız 3rd formalarımız oldu. İnanıyorum, adam gibi parçalı forma çıkartsaydık da mercan formayı geride bırakamaycaktı. Şimdi şöyle bir çelişki var; En fazla sövülen ve taraftarlar tarafından şiddetle karşı çıkılan Mor ve Mercan formalar nasıl oluyor da her sezon rekor satış sayılarına ulaşabiliyorlar ? Taraftarlar neden her sezon 50-60 bine yakın alternatif renk forma alıyor da 100 bin parçalı almıyor ? Kulüp bu formaları çıkartıyor da hiç satmıyorsa, üstüne üstlük taraftar da çok şikayetçi olmasına rağmen sezonda 15 maç giyiyorsa, ne kadar küfür etsek az. Ancak her sezon taraftarın ilgisini çeken ve kulübe en fazla gelir sağlayan forma stratejisinden neden Galatasaray Spor Kulübü durup dururken vazgeçsin ?

Kısacası 2 tarafta da haklı yanlar var, haklı taraf hangisi tartışmaya çok açık...

21 Eylül 2010 Salı

TAM PARÇALI'YA DETAY

Bir iki forumda yaptığımız imza kampanyası hakkında yanlış anlamalar mevcut. Mesela demişler ki; "Aynı tip formayı kaç sene giyebiliriz ki ?" "Modern olalım biraz, bu formayı mı giyeceğiz ?" Gibi kafa karışıklıkları ve sorular var. Bu soruların sebebi sunumdaki Metin Oktay resmi ve üzerindeki forma. Halbuki o kadar sunum hazırladık, ancak okumayı sevmeyen millet olduğumuz için 7-8 sayfalık sunumu okumayanlar, sadece resme bakınca Metin Oktay'ın üzerindeki örme formayı giyelim diye düşündüler büyük ihtimal ile. Kafamızdaki düşünce bu değil tabi.

Real Madrid bu sefer kıyaslayacağımız ve örnek almamız gereken kulüp. Adamlar her sene düz beyaz formayı nasıl satıyor diye sorup duruyoruz. Forma satış rakamlarında her zaman Manchester United ile zirvede yer alır Real Madrid. Maçlarında da pek fazla away forma göremezsiniz. Taraftar sever beyaz formayı. Her sene de almaya gayret gösterir. O zaman bir kez daha soralım; Her sene nasıl satıyorlar beyaz formayı ?

Real Madrid her sezon home formasında ufak değişiklikler yapar. Formadaki detay rengini değiştirir. Bir sene siyah, ertesi sene lacivert, bir sonraki sezon mor, sonra gri, sarı ekler formasına. Hiçbir zaman aşırıya kaçmaz, ufak detaylardır. Renklerin yanında yakalar ile de oynar. Bir sene yakalı, diğer sene yakasız yapar. Yakalı ve yakasız seneleri üst üste koymamaya özen gösterir ve iki aynı tip yakalı formanın da mutlaka detay rengini farklı yapar ki aynı gözükmesin. Bu sebeple 3-4 sezon arka arkaya birbirine benzer formalar göremezsiniz. Ancak dediğim gibi, aşırıya kaçmaz ve home formasına ihanet edip de başka tür formalar denemez. Formaya bakınca bembeyazdır her zaman.

Galatasaray'a gelelim. Metin Oktay stili formamızın yeri başka, aynı şekilde kuruluş formamız olan yakalı formamızın da... Bu formaların özelliği hiçbir detay içermemesi. Günümüz futbolu içersinde bir formayı 15-20 sene kullanmak imkansız. Taraftarların ilgisini çekebilmek için formalarda ufak değişiklikler, farklı detaylar gerekiyor. İşte burada Real Madrid modelinin uygulanması doğru olur. Yani temayı ve esas formayı bozmadan, küçük eklemeler ile sezon sezon farklı formalar çıkartmak.

Neler yapılabilir peki ? 2003-2004 sezonu formasını ele alalım. Bu forma tam parçalı değil, yani yanlış bir Galatasaray forması. Ancak kimileri beğenir, kimileri beğenmez formanın bana göre hoş siyah detayları var. İleride de benzer detaylar kullanılarak, ancak 8 parçalı Galatasaray forması şeklinde tasarlanarak bir home forma yaratabiliriz. Birkaç sezon sonra da beyaz yakalı, beyaz adidas çizgili, üzerinde beyaz detayları olan, ancak yine Tam Galatasaray Parçalısı, yani 8 parçadan oluşan bir home forma tasarlanabilir. Bir sezon V yaka Metin Oktay forması, diğer sezon kırmızı yakalı 1908 forması, sonraki sezonda da detay rengi taşıyan yakaya sahip forma tasarlanabilir. Böylelikle taraftarlara farklı formalar, ancak özünde aynı kalan formalar sunabiliriz. Çeşitli olması satışların da olmasını sağlar.

Fakat geleneksel detaysız formalarımızı unutalım, bir kenara atalım demiyoruz tabi ki. Her zaman ilk tercih esas formalarımız olmalı. Biz bir şeyi yaparsak abartırız kesin. Her sezon detay üstüne detay, formayı bambaşka bir hale sokarız. Bunu da yapmayacağız. Tabi ki detay içeren formalarımızı 2-3'lü ardışık sezonlarda kullanacağız. Ancak sade V yakalı, ya da 1908 formasını da bu ardışık sistemin içine oturtmalı ve onları da sürekli olarak birkaç sezonda bir kullanmalıyız. Bu detaysız geleneksel formalarımızı, yaka veya kol uçları gibi veya formanın desenine yapılacak bir kaç işleme, figür, logo gibi eklemeler yaparak çeşitlendirebiliriz ve bir önceki geleneksel formamız ile aynı görünüme detaylar yüzünden sahip olmaz ve satışları da bu sebeple etkilenmez.

Formalarımızı satması için geleneksel şeklinden zamanla uzaklaştırdık. Hiçbir parçalı formamız bir öncekine benzemiyor artık. Ancak hiç bir formamız aslında Galatasaray'ın Tam Parçalısı da değil. Böyle şekli bozmak ve farklı bir forma yaratmak yerine, 8 parçalı görünümü koruyarak ve detay renkleri veya yaka kol ucu gibi detay şekilleri ekleyerek, her sezon formamızı biraz farklı yapabiliriz. Hem de esas Galatasaray forması şeklini bozmadan. İmza kampanyasında da demek istediğimiz buydu. Önemli olan Tam Galatasaray Parçalısı şeklinin korunması. Detay olmayacak diye bir kural koyamayız günümüz endüstriyelleşen futbolunda. Yoksa kimse kalkıp her sene aynı formayı almaz, Dünya'da örneği de yok zaten.

Galatasaray'a Uygun Away Formalar 18

Fenerbahçe 2 sezondur çok iyi kaleci formaları giyiyordu, bu sezon da devam ediyor. Renk tercihleri harika.

Bana çok yakın gelir ama, şöyle bir bakınca -"baktığınız zaman"- siyahı aslında az kullanmışızdır. 07-08'den beri de kullanmıyoruz. Önümüzdeki sezon koyu deplasman forması kontenjanında siyah kullanmamız yerinde olur. Şu tip bir siyah da çok güzel olur. Altın renk ayrıntılar formayı açar.

18 Eylül 2010 Cumartesi

HİKAYE #2


Biz Bucaspor sarı-lacivert çubuklu giymesin sakın derken, adamlar sarı-beyaz parçalı forma giydiler iyi mi... Ülkemiz futbolu formalar açısından zaten berbat, ancak hiçbir iş mi doğru düzgün yapılmaz be kardeşim (!) Manchester City daha sezon başlamadan hangi formalarını hangi maçlarda giyeceğini yazıyor. Bizde bir gün uygulanan kural, diğer günün küne uymuyor. Tamam Bucaspor'un forması oldukça açık renkti, ancak formanın açıklığı-koyuluğundan çok kural, renk benzerlerliğini dikkate alır. Rakibin bir tarafı tamamen sarı, aynı şekilde senin de bir tarafın tamamen sarı... Bu maç oynanabiliyorsa, kimse bize uydurma hikayeler ile gelmesin. Ne federasyon, ne kulüp. Kimse uydurmasın kafasından, Antep maçı da oynanırdı.


Evet 2 takım da koyu olurdu sahada, ancak renk çakışması Bucaspor takımının renk benzerliğinden fazla olmazdı. Ayrıca Bucaspor'un kaleci formasının da sarıya çok yakın bir yeşil tonunda olduğunu söyleyelim. Kısacası geçen hafta yaşanmışsa eğer gerçekten, bu haftanın olmaması lazımdı. Metin Oktay'ı anma gününde parçalı giyilmemesi, bunun aylar öncesinden ayarlanmamasını bir kenara bıraktım (ki esas skandal odur). Kural açısından da ben bu haftadan farklı görmüyorum durumu.

TASARIM BLOGU HAKKINDA


Uzun süredir ara verdiğimiz tasarım blogunu değişik ve daha güzel bir sistemle hayata döndürmeyi düşünüyorum. Bu ana blogun alt sitesi olarak görev yapacak tasarım bloguna, tasarımcılar istedikleri zaman kendi tasarımlarını kendileri ekleyebilecekler. En azından kafamdaki proje bu. Aradan çekiliyoruz yani... Bakayım bizim Onur eğer "olur tabi hallederim ben" derse, projeyi hayata geçiririz. Buradan yine haber vereceğiz sistemi ve açılışı.

Bu arada ne olur ne olmaz, onu da blogspot adresinden kurtardık ve artık www.galatasarayformatasarimlari.com adresinden ulaşabilirsiniz. Şimdilik 2 adres de çalışır durumda. Birkaç gün sonra tek adresten işlemeye devam edecek.

KAFA KARIŞIK


Evet bunu da yaptık. Aslantepe TT Arena Stad'ının 3 boyutlu animasyonunda sahada dolanan futbolcuların üzerlerindeki formalara bile baktık. Ben dün sabah girdiğimde siteye, formaları anladım ancak düzgün bir caps yakalamak için uğraşmadım. Benden daha Parçalı hastası Sercan caps yakalamış yakın bir açıdan. Gönderdi bana, biz de burada paylaşalım.

Gördüğünüz gibi giydikleri formalar bizim son 2 sezon boyunca giydiğimiz formalar. Ancak kombinasyon 30 sene boyunca herhangi bir resmi maçta giymediğimiz beyaz şort kırmızı çorap, yani doğru Galatasaray kombinasyonu. Ancak tabi üst tırt olunca bir anlamı yok. Bu görselleri hazırlayanlar gerçekten müthiş bir iş çıkartmışlar, hayran kaldım. Fakat tabi ki bizim kadar forma meraklısı ya da bu işlerle ilgilenenler kadar forma tarihimizi bilmiyorlardır diye düşünüyorum. Yine de tam kombinasyonu bilip bu görsele uygulamaları bir şeyleri bildiklerini gösterir gibi. En azından kulübün şuan bilmediği bir şeyi... Parçalı görünümünü ise bu seneki görünüm olarak yapmışlar. Onların da kafası karışık anlayacağınız.


Buca maçına parçalı forma ile çıkacakmışız. Eğer Buca bu maça sarı lacivert çubuklu formaları ile çıkarsa, geçen hafta bize sıkılan uydurma Aslan forma mazeretinin -Fenerbahçe maçını beklemeden- fasa fiso olduğunu anlarız. He ben zannetmiyorum Buca'nın çubuklu formasını giyeceğini, yeşile çalan fosforlu alternatif formalarını kullanırlar büyük ihtimal ile (ülkede işler böyle yürüyor). Yine Fenerbahçe maçını bekleriz.


Parçalı forma ve kombinasyonlarla ilgili her başlıkta Parçalı'na Sahip Çık sitesinin linkini vereceğim. Çünkü ucunda biz blog ekibinin sahip olacağı yatlar, katlar ve adacıklar var. Ne yazık ki katılımın az olması beni üzüyor. Oy veren ve tarihine sahip çıkan herkese sonsuz teşekkürler.

16 Eylül 2010 Perşembe

ŞİŞİR


Geçen sezonun sonunda kaynaklardan aldığımız ve aslında medya ile paylaşılmayan forma satış rakamlarımızı burada sizlerle paylaşmıştık. Daha sonra Tribündergi'de buraya yazdığım yazıdaki linki bir başlığın altına kopyaladım. Çat hemen mesaj geldi, verdiğiniz sayılar tamamen yanlış, Galatasaray'ın forma satış rakamı 600.000'lerde diye. Az çok yurt dışındaki takımların forma satış sayılarını bildiğimden bu sayı bana çok komik gelmişti. Üzerinde durmadım. Sonra bir röportaj yayınlanmıştı, tam hatırlamıyorum kimdi, ancak ya eski başkanlarımızdan ya da yöneticilerden biri Mercan formanın pazarlama stratejisini anlatırken "geçen sezon mor forma 300.000 sattı" gibi bir laf etmişti. Ona da gülmüştüm. Sonra bir kaç sene önce GS Store'un 250.000 forma civarı bir satışa ulaştığını yine kulüpten biri gazetelere haber etmişti. Baya bir sene öncesine göre müthiş bir sayı 250k. Ona da hafif bir tebessüm ettim şimdi hatırlayınca.

Geçtiğimiz günlerde Nike ve Adidas'ın 2005-2009 arası forma satış sayılarının, takımlara göre ilk 5'i sıralandı. Bu rakamlar ortalama. Yani 4 sezonun ortalaması alınarak en çok forma satışı yapılan ilk 5 kulübü listelemişler. Yukarıdaki resimde Adidas'ı aldım sadece. Bizim tek bir formamızın 300.000, toplamda 600k'lara çıktığımız forma satış sayılarına bakınca Milan falan yanımızda tuzla buz olmuş, tek rakibimiz Bayern.

Biz bu şişirme sayıları ortaya çıkarttığımızda eleştiri almıştık. Yanlış bilgi yazdığımızı söylemişlerdi. İşin o kısmına girmiyorum, ne kadar doğru şeyler yazdığımız zaten kendiliğinden ortaya çıkıyor. Galatasaray değil sadece; Fenerbahçe'nin de, forma satışlarından kar eden diğer kulüplerin de, bu tip abartı sayıları ortaya attığını çok okuduk. Bilmeyen bir adam "vay arkadaş" falan der. Neden kulüpler bu tip şişirme yöntemine başvuruyorlar anlamıyorum. Galatasaray geçen sezon yaklaşık 160.000 forma satışı ile Türkiye'de en fazla forma satış sayısına ulaşan kulüp oldu. Ancak hepsi bu kadar, yani 600 binler falan hikaye.

Bugün de yabancı bir gazete haber yapmış, Facebook'ta en çok taraftarı olan Galatasaray'ın Jakarta'da bile taraftarı var falan diye. Ben de bir araştırma yaptım, demek ki takımına ürün bazında en az gelir sağlayan taraftar da bizde. Bu araştırmayı yaparken zorlanmadım... Kulübe falan yükleniyoruz da, biz taraftarların pek çoğu sadece sözde taraftar. Karın doyurmayan cinsten.

Cem Ceminay Falan

Taa 15 Ağustos'un yazısı ama ben yeni gördüm. Şurdan gelin. Kimseyi ezmek istemem ama, Cem Ceminay bile bu konuları anlamadıysa, kahvedeki dayı nasıl baksın? Çok takip etmeden haftada bir tuttuğu takımın maçını izleyen adam ne yapsın? Gazetesini açıp bu yazıyı gördüğünde, normalde "ne lan bu beyaz forma" diyorsa Galatasaray için mesela, düşünceleri daha da pekişmez mi? Sen bir gazeteci olmasan da sonuçta köşe sahibisin ve seni okuyan insanlar var. Bu kadar mı konudan uzak olunur. Renkleri değiştiriyorlarmış. Tabii.

15 Eylül 2010 Çarşamba

ÇÖZÜM


UEFA kurallarını hala anlamadım, ya da Fifa kuralları ile ciddi farkları var. Şampiyonlar Ligi'nde Manchester United evinde oynadığı Rangers maçına bu kurallar yüzünden home kombinasyonunun dışında bir kombinasyonla çıkmak zorunda kaldı. Üst ve şort uygun olsa bile, çoraplar siyah değil beyazdı. Ancak bu seneki formalarında United güzel bir uygulamada bulunmuş. Beyaz çoraplarındaki siyah bantların çok kalın olması sebebiyle home kombinasyonuna gönderme yapar gibi olmuşlar. Bunu yaparken düşünmüşler midir bilemiyorum, ancak İngilizler söz konusu olunca "acaba" diyesi geliyor insanın.


Bizim ülkemizde farklı şort-çorap kombinasyonlarını kullanmaktansa her formanın kendisine ait şort ve çorabının olduğu 48 tane forma yapmayı tercih ediyoruz. Ancak diyelim maçlara göre şort ve çorapları veya ikisini birden değiştirebiliyoruz (öyle bir dünya hayal edin), he bir de Galatasaray'ın beyaz şort kırmızı çorap giydiğini hayal ediyoruz tabi... Böyle mecbur kalınan maçlarda giyeceğimiz, beyaz olan dış saha çorabımızın, çok kalın bir kırmızı bantı olsa tepesinde. Biz de böylelikle mecbur kaldığımızda dahi home kombinasyonumuza sürekli bir gönderme yapsak...

Henüz kendi home kombinasyonunu bile yapabilmiş bir takım değiliz, ne diye bu başlığı açtım bilmiyorum. Özeniyoruz işte.

14 Eylül 2010 Salı

HİKAYE


Yazacaktım bu konuyu, sportman çok farklı bir yerden girmiş. Önce onun blogundaki yazıyı bir okuyun.

Şimdi ne kadar anlamlı değil mi ? Galatasaray Fenerbahçe maçları sittin senedir iki takımın iç saha formalarını karşı karşıya getirir. Kuralların aynı olduğu geçen seneye bakalım mesela. 2 maçta da 2 takım kendi formalarını giydiler. Deplasmanda Galatasaray kırmızı şort giyerken, Fenerbahçe ASY'deki maça lacivert şort ile geldi. Bu iki takımın da formalarında sarı renkler göze çarpıyor. Hem bizim bu seneki dandik formamızın tek tarafındaki sarı yoğunluğu, hem de Fenerbahçe'nin home formasındaki sarı ağırlığı malum. Bu 2 takım çıktıkları her maçta kendi iç saha formalarını giyebiliyorlar da, hiç alakası olmayan Antep kırmızısı yüzünden biz bu maçta Parçalı forma giyemiyoruz öyle mi ? Bu rezaletin açıklamasının ne kadar yalan olduğunu oynanacak olan derbide göreceğiz. Çünkü bugün sahaya çıkan takımın Parçalı giymemesi için hiç bir sebep yoktu. Parçalı altına beyaz şort giyildiği zaman karışma problemi de olmazdı. Karşı takımın kalecisinin siyah şortu ve çorabı da bizim Parçalı formamızın rahatlıkla önünü açardı.

Aklıma kötü şeyler geliyor. Bu özel günde stad'ın ve çevresinin yoğun olacağını bilen kulübün, satışlarda mercanın gerisinde kalan aslan formayı canlandırmak mı istedi diye düşünmeden edemiyorum.


Antep'in formalarına bakarsanız, hakikaten alternatif renkteki formalarının da sarı olması ile hangi formalarını getirilerse getirsinler bizim renklerimizle çakışacaktı. Ancak beyaz forma getirselerdi, ne kadar istemesek de kırmızı şort ve çoraplı bir kombinasyon ile çıkabilirdik sahaya. Yani günler öncesinden Antep'e beyaz formanızı getirin, biz kırmızı şort ve çorapla çıkacağız, madem karışıyorsa denebilirdi. Ancak dediğim gibi; Eğer Galatasaray Fenerbahçe maçları iç saha formaları ile oynanabiliyorsa, bu Antep'in forması ile Galatasaray'ın parçalısı aynı sahaya rahatlıkla çıkabilirdi. Ancak eğer hakikaten bu kural uygulanıyorsa, GS-FB maçlarında neden uygulanmıyor, ya da uygulanacak mı ? Kafamda yine binbir soru. Anlamsız geliyor pek çok şey.

ART


Blog olarak çok art niyetliyiz abi. Sürekli söv, sürekli eleştir. Formaları eleştir, kulübü eleştir, tasarımcıları eleştir. Eleştir de eleştir, halbuki bak adamlara. Tam müzeye hediye edilecek mükemmel bir Metin Oktay forması yapmışlar. Tam Parçalı... Arkasında beyaz 10 yazan... Harika, bize Metin Oktay'ı anımsatıyor.

Türk Telekom bu özel günde kendisinin dev reklamını yaptı, maç başlamadan önce bütün kameralar Türk Telekom yazılı formayı çekti. O formanın yanında ise ne Metin Yazan, ne bir resmi olan, saçma sapan, özensiz bir Tam Parçalı -Türk Telekom dev bayrağını alana eşantiyon olarak hazırlanmış herhalde- bir paraşüt gerdiler. Özensiz, üzerinde zaman ve çaba harcanmamış...

Ben endüstriyel futbola karşı bir insan değilim. Günümüz şartlarında endüstriyel futbol olmazsa kulüpler ayakta kalamaz. Ancak bazı değerler vardır ve bunlar reklam malzemesi yapılmamalıdır. Oraya o formayı asan Türk Telekom'un yapmacık jesti mide bulandırıcı. Kulüp maç öncesi bu formaların müzeye verileceğini söyleyince efsane bir çalışma ile karşılacağımızı düşünmüştüm. Şimdi bana söyleyin, şu 2 formanın nesi müzelik ? Ya da sağdaki formanın nesi bize Metin Oktay'ı hatırlatıyor ? Bir Metin yazmak bu kadar mı zor ? Keşke taraftarlar Özhan Başkan'ın anısına kendilerinin yaptığı çalışma gibi, benzeri bir çalışmayı yapıp gerselerdi o tribüne, çok daha anlamlı ve çok daha başarılı bir çalışma olurdu. Oyuncağı olmuşuz sponsorların... Blogda küfür etmedim yine, ama çok ettim biliniz.

Resmi emirko'nun twitter'ından aşırdık. Kızmasın bize, resmi site koymaya utanmış herhalde.

Edit: Resmi site eklemiş resimleri.

13 Eylül 2010 Pazartesi

İLK KÜFÜR


Blogu açalı 1,5 sene oldu, daha bir başlıkta küfür ettiğimi hatırlamıyorum (yorumlarda etmişimdir muhtemelen). Blog dışı yaşantımda herkes kadar küfür ederim, ancak okuyan sizlerin çoğunuzu kişisel yaşantımda tanımadığımdan küfürlü yazı yazmam bloga. He aşağı yukarı aynı kafadayız, yazsam da kimse abes bulmaz biliyorum, ancak ne bileyim ben yazmıyorum.

Bir aşağıdaki başlıkta; resmi sitede Metin Oktay'ı anmak için hazırlanmış ve resmi siteye göre Metin Oktay'ın formasının dev halinin yapılıp maç önü stadın önünde duracağını, maç sırasında da eski açık'ta futbolculara eşlik edeceğini söyledik. Zaten resmi site yazdı bunu. Sevgili Utkan o başlığın altına bir link attı. O linkin, bu maçta Metin Oktay anısına açılacak olan formanın resmi olduğunu söyledi. Yukarıdaki resim işte o forma ! Bir maç saati gelsin, formayı stad önünde ve eski açık'ta görelim. Eğer gerçekten bu forma ise bu blogda bir ilk yaşanabilir. O ilk de yukarıdaki paragrafta...

Ben eski açıkta olsam ve gerçekten bu formanın açılacağını bilsem. Eski açıkta o formayı açmam. Metin Oktay'ı değil, Türk Telekom'u andığımız endüstriyelin vıcık vıcık halinin ve tarihimizle alakası olmayan, Metin'in hiç giymediği bu formayı açmayı reddederim. Tabi tekrar söylüyorum, bu resimdeki forma açılacaksa yaparım bunu. Eğer adam gibi bir parçalı açacaklarsa ve Metin yazacaksa o formanın üstünde, bu laflarımı da seve seve yutarım. Maç bitsin yazarım bu konuyu...

NEDEN ASLAN ?


Galatasaray'ın resmi sitesinden yapılan duyuruya göre, takımımız sahaya Arslan formalar ile çıkacakmış. Metin Oktay'ı kabri başında anan ve maç öncesinde dev bir Metin Oktay formasını stad dışına koyacak olan kulüp, bu güzel anma törenlerinden sonra neden Arslan forma ile sahaya çıkma kararı alır, benim aklım almıyor. Kral'ın vefat günü olmasa bile sahamızda oynadığımız bir maçta dış saha formasını giymemizi de aklım doğduğum günden bu yana almıyor, ancak bir de böyle anlamlı günde bu rezalet 2 katına çıkartılmış durumda. Tamam giydiğimiz Parçalı formanın Galatasaray Parçalısı ile alakası yok, ancak yine de ana renklerimizi taşıyan iç saha formamız. Biz demesek de kulüp Parçalı diyor bu formaya, e o zaman neden Metin Oktay'ı dış saha formamızla anıyoruz ? Ne desem, ne yazsam boş...

Bu arada ilk paragrafta da bahsettim; Kulüp maç öncesi Metin Oktay'ın dev boyutlardaki formasını stad dışına koyacakmış, ayrıca takım sahaya çıkarken o forma da takımla beraber yürütülecekmiş. Daha sonra bu dev boyuttaki forma müzeye hediye edilecekmiş. Formayı henüz göremedim, ancak umuyorum bu forma Metin Oktay'ın giydiği TAM GALATASARAY PARÇALISI'DIR. Yoksa rezalet iyice büyür.

TEK AŞKIYDI GALATASARAY


Senin gibi Cimbomlu'yu unutur mu bu taraftar ...

12 Eylül 2010 Pazar

PARÇALINA SAHİP ÇIK !


Kral Metinler'in, Ali Sami Beyler'in, Fatih Terimler'in, Aslan Nihatlar'ın, Emin Bülendler'in ve daha nice ölümsüz Galatasaray Efsanesi'nin terlettiği "Tam Galatasaray Parçalı" formasını geri istiyoruz. Ali Sami Yen stadı ile özdeşleşmiş, Taksim Stadı'nda giyilmiş Tam Galatasaray Parçalısı'nın yeni stadımızda da sürekli olarak kullanılmasını istiyoruz. Babalarımızın, dedelerimizin aşık olduğu Tam Galatasaray Parçalısı sevgisini çocuklarımıza, torunlarımıza aşılamak istiyoruz. Arda Turan'ların, Emre Çolaklar'ın ve gelecek olan nice yeni Galatasaray efsanesinin üzerinde görmek istiyoruz Tam Galatasaray Parçalısı'nı.

Biz taraftarların Tam Galatasaray Parçalısı'nı görmeyeli 13 yıl, Tam Galatasaray Kombinasyonunu görmeyeli ise 30 yıl oldu. Bu özlemin artık giderilmesini ve Galatasaray'ın esas formasının tekrar üretilmesini istiyoruz. Bu formaların iç sahada oynayacağımız her maçta giyilmesini istiyoruz. Taraftarlar olarak kulübe bu mesajımızı gönderip en büyük hayalimizin gelecek sezonda gerçekleşmesini istiyoruz. Siz de bize destek vermek istiyorsanız ve en az armamız kadar kutsal olan esas formamızı tekrar bu takımın üzerinde görmek istiyorsanız, lütfen açtığımız sitede bize destek verin. İsim soyadınız ve dilerseniz vermek istediğiniz mesajınızla Tam Galatasaray Parçalısı'na kavuşmamıza destek olun.

Edinmek istediğiniz bütün bilgileri açtığımız sitede bulabilirsiniz. Eğer bizimle aynı düşüncede iseniz lütfen destek verin ve destek toplayın. Ne kadar fazla olursak kulübün biz taraftarları ciddiye alması o kadar kolaylaşır.

Biz bu siteden ve yapılan imza kampanyasından hiçbir maddi kazanç sağlamayacağız. Başarılı olduğumuz takdirde ve kulübün biz taraftarları dinlediği ve özlem duyduğumuz esas iç saha formamıza kavuştuğumuz zaman duyacağımız manevi kazanç zaten paha biçilemez.

Bu sitenin yapımını gerçekleştiren sevgili arkadaşım Onur TOK'a ne kadar teşekkür etsem azdır.


Sitenin direkt linki: www.parcalinasahipcik.com

METİN İÇİN


11 Şubat 2008 tarihinde Manchester United evinde oynadığı City maçına 1958 yılında yaşanan Münih Felaketi'nin 50. anma yılı için çok özel formalarla sahaya çıkmıştı. Formalar 1958 yılındaki takımın giydiği formaların, şortundan-çorabına kadar, birebir aynısı idi. Ne reklam ne de üretici firmanın logosu vardı formaların üzerinde. Ayrıca o gün sahaya çıkan ilk 11, 1'den 11'e kadar sıralanmış ve üzerinde isim yazmayan numaraları sırtlarına geçirip sahaya çıkmışlardı. Tabi bunun için EPL yönetimi zamanında bütün ülkeyi yasa boğan İngiltere futbol tarihinin en kötü felaketi olması sebebiyle 50. yılında Man U'ya bu formalar ve format için izin vermişti.


Yarın Metin Oktay'ın aramızdan ayrılışının 19. yılını üzüntüyle geçeceğiz. Aynı gün sahamızda lig mücadelesine çıkacağız. Denk gelmiş bu tarihte yapacağımız karşılaşma öncesi elbette bir takım anma törenleri yapılacaktır. Ancak yukarıdaki Manchester United hikayesinde olduğunu gibi reklamsız ve Metin Oktay'ın ismini almış tam parçalı formalarla sahaya çıksak ne kadar güzel olurdu. Fakat kulüp bunu düşünse bile TFF buna izin vermez, hele Man U formatında hiç çıkamayız maçlara. Herşeyi geçtim şuan hali hazırda Metin Oktay'ın formasını bile adam gibi yapamaz haldeyiz. Ne parçalımız parçalı, ne Metin Oktay anı formamız doğru.


Metin Oktay'ın vefat haberi alındıktan 2 gün sonra takımın maçı vardır. Maça 10 numarasız ve simsiyah reklamsız-üretici firma logosuz formalar ile çıkar takım. Apar topar 2 günde sadece takıma kadar dikilen bu formalar belki de futbol-forma tarihinin en anlamlı hikayesinin baş rolleriydiler. Bu sene olmadı, ancak bir daha ki senelere Kral'ın anısına bu filmi yeniden çekebiliriz. O formanın hikayesi için TIKLAYIN.

Yorum kısmına aynı düşünceyi dile getiren İsmail Karaceylan'a da teşekkür ederim.

MAÇ ŞORTLARI


Calibra'dan edindiğim bilgiye göre, Adidas ile sezona başladığımız ilk senelerde (05-06'da) ve sonraki 2 sezon boyunca formaların maç şortları satılıyordu. Ancak 2008-2009 sezonundan itibaren maç şortu Store'lara gelmedi. 2008-2009 ve 2009-2010 sezonlarında replika adı altında satılan, ancak yine de epey bir fiyatı olan dandik armalı, climacoolsuz taraftar şortlarına mahkum kalmıştık (ben şort almam da, alanlar kalmıştı). Fakat Store bu sene tekrar maç şortlarını geri getirmiş. Fiyatları bir taraftar forması kadar, ancak en azından adam gibi arması ve bir teknolojisi var (vardır diye umuyorum). Ben internetten baktığım kadarı ile konuşuyorum, beyaz ve krem formanın maç şortları satılıyor. Belki Çadır'da Mercan formanın da şortu satılıyordur ki, kombinasyon forması olduğu için onun şortunun satılması önemli ve gerekli.


Bize ekstra maliyeti olduğunu düşündüğüm maç şortlarının tekrar satışına başlanması forma severler için güzel bir hamle, tek ve en önemli eksik siyah şortu da satışa çıkartırlarsa mercan formanın altına ben bile alabilirim.

8 Eylül 2010 Çarşamba

YANLIŞ PARÇALILAR VE TAM PARÇALI


Galatasaray'ın bugüne kadar giymiş olduğu ve Galatasaray Parçalısı ile alakası olmayan Parçalı türlerini sevgili Okan'ın çizimleriyle size gösterelim istedim. Bazı formalarımızın detayları yüzünden Parçalı şekillerinin nasıl olduğu çok belli olmuyor. Biz bu listede formaları sadeleştirdik ve detaylarını çıkartarak yanlış olduklarını gösterelim istedik.


Ufak bir-iki not düşeyim; Formaların renk dizilişlerini dikkate almadık. Yani zamanında giyilmiş ters parçalılar eğer tam parçalı ise bu listeye dahil etmedik. Yakalar ve kol uçlarını dikkate almadık, sadece parçalı görünüme yoğunlaşmanızı öneririz. Bir de 86-91 arasında giyilen arkası düz parçalı formalarımızı bu listeye koymadım, tıpkı Avrupa parçalılarını koymadığım gibi... Çünkü o formaların sadece ön yüzleri parçalı ve ben bu formaları pek Parçalı olarak görmüyorum. Evet başlayalım.

  1. Bu parçalı formanın özelliği Tam Galatasaray Parçalısının aksine 8 parça değil, 4 parçadan oluşmasıdır. Birbirinin arkasında yer alan gövde ve kol parçaları önlü-arkalı aynı renktir. Bu parçalı türünü 98-99 Parçalı formasında ve 2003-2004 Parçalı formasında görebilirsiniz.
  2. Şuan kullandığımız Parçalı görünüm. Bu forma ortadan ayrılmış 2 parçadan oluşur. Sağ kısmın gövdesi ve kolu önlü arkalı kırmızı, sol kısmı önlü arkalı sarıdır. Bu formanın falsosu yandan bakıldığında tek rengi ön plana çıkartmasıdır.
  3. Bu parçalı forma son 10 senede kullandığımız en yaygın parçalı türüdür. Yaygın ancak yanlış bir formadır. Bu sezonki formanın renklerinin tam ters yerleştirilmiş halidir ve sağlı-sollu 2 parçadan oluşur. Bu parçalı türünü 2001-2002, 2005-2006, 2006-2007 ve 2008-2009 sezonlarında giydik.
  4. Bu parçalı tipini henüz formalarımızda kullanmadık. Ancak geçen açtığımız başlıkta bahsettiğimiz üzere bu parçalı tipini Metin Oktay Anı Forması'nda kullandık. Ön taraftan bakıldığı zaman tam parçalı gibi gözüksede kolların arkalı önlü tek renk olması arkadan bakıldığında bu görünümün bozulmasına neden oluyor. İşin ilginç yanı Metin Oktay'ın hiç bu tarz bir forma giymemiş olması.
Peki doğru, Tam Galatasaray Parçalısı nasıl olur ?

Aha işte böyle olur;



Okan'a rica ettim ve formaları benim için çizdi. Resim aslında herşeyi anlatıyor ancak yazı ile de gerçek parçalıyı anlatayım.

  • Tam Galatasaray Parçalısı -ki biz kısaca tam parçalı deriz- formanın 8 parçaya ayrılmış türüdür.
  • En belirgin özelliği; Yan yana ve arka arkaya bulunan 2 parça hiçbir yerde aynı renk olmaz. Sürekli kırmızı-sarı-kırmızı-sarı olan sıralı bir düzende gider.
  • Tam Galatasaray Parçalısı, formaya hangi açıdan bakılırsa bakılsın "parçalı" görünümün gözükmesini sağlar. Bu sayede sarı ile kırmızıya formanın her açısında aynı değeri gösterir, birini ön plana çıkartmaz. Sürekli olarak 2 renk de, parçalı görünüm de formada gözükür. Bu renk düzenini ve simetriyi başka hiç bir Parçalı türünde göremezsiniz.

1910'lu yıllardan Tam Parçalı forma

Unutmayın; Tam Parçalı forma 1906 yılından itibaren 1985 yılının 2. yarısına kadar hiç değişmeden kullanılmıştır (renklerin yerlerini bir kenara bırakırsak). Adidas'ın o tarihte pek çok takıma yolladığı kalıpları bize de kakalaması sonucu arkası düz parçalı formaları 1991 sezonuna kadar giymek zorunda kaldık. Daha sonra 1998 senesine kadar 7 sene daha Tam Galatasaray Parçalısı görünümüne sahip olan formaları giydik. 2008-2009 sezonu formasını da sayarsak tam 87 sene Tam Galatasaray Parçalısını kullandık. Ne acıdır ki, bu sayının 100'lere ulaşamamasının sebebi son 13 senede yapılan yanlış parçalı türleridir. Galatasaray Tam Parçalısı en az tarihi ve arması kadar kutsaldır. Tabi ki formaya çeşitli ve farklı renkte detaylar konabilir, 150 sene aynı formayı giyemezsin, satamazsın... Ancak Tam Galatasaray Parçalısı, yani 8 parçalı forma hatları sonsuza dek korunmalıdır.

Çok daha kapsamlı bir Tam Galatasaray Parçalısı yazısı hazırlıyorum, bu sadece ön giriştir. Bilgilendirme amaçlı yazılan bir başlıktır. Tarihler ve fotoğraflarla dolu araştırma yazısı hazırlanıyor.

AH ŞU ÇILGIN İNGİLİZLER


pepino bir alt başlığın yorum kısmına öyle bir link attı ki, okurken efkardan dağıldım. Pek fazla uzatmadan aslında linki vermek istiyorum. Şuraya alalım sizi. Ufak bir özet geçecek olursam; Manchester City internet sitesinde hangi formasını, hangi maçlarda kullanacağını listelemiş. Demiş ki; "City of Manchester'da yapacağımız bütün maçlarda home formamızı giyeceğiz, duyurulur". Ayrıca dış saha maçlarında da olabildiğince iç saha formalarını giymeye çaba göstereceklermiş. Tek tek hangi dış saha maçlarında iç saha formalarını giyeceklerini yazmışlar. Toplam sonuç iç sahadaki 19 maç + dış sahada 9 maç daha... Dış saha ve 3rd formalarını da yine hangi dış saha maçlarında giyeceklerini de tek tek yazmışlar. Zaten 38 lig maçı oynayan takım 28'inde kendi renklerini gösteriyor, geri kalan 10 maçta da bu away ve 3rd'ü giyeceklermiş.

Hayran kalıyordum zaten bu İngilizlerin forma kültürüne, şimdi gidip evlenebilirim bu kültürle. Man City internet sitesinde paylaşmış bu durumu, ancak eminim diğer bütün İngiliz takımları, ki 1.,2.,3. lig falan da dahil böyle bir listeyi yapmışlardır sezon öncesi. İnternet sitelerine koymuşlar mıdır bilmiyorum. City'nin bunu yapmasının bir sebebi de maçlara gelen taraftarlarına -özellikle dış saha maçlarına- hangi forma ile çıkacağımızı bilerek gelin demeleri.

Vurun kafaları taşlara...

7 Eylül 2010 Salı

ÇUBUKLU


Çubuklu formanın tarihimizde yeri var. Olmaması lazımken olmuş işte. Hadi klasik dönemde yapılacak bir durum yok, mevcut şartlar zorladı belki, ancak son 20 yıllık dönemdeki çubuklu formaların anlamını çıkartamadım gitti. Neyse; yazdık zaten çokça, bir kez daha ortalığı karıştırmanın alemi yok. Beni bilenler çubuklu formaya ne kadar kıl olduğumu da bilir.

Barcelona'nın klasikleşmiş home forması çubuklu formadır. Ancak Barcelona'nın ilk forması, yani kuruluş forması parçalıdır. Aslında pek çok takımın kuruluş forması parçalıdır. Çünkü o zamanlar formalar gömlekten yapılıyordu. Bu sebeple bir tarafı farklı renk, diğer tarafı farklı renk olan parçalı formalar pek çok takımın ilk formalarıydı. İlk forması parçalı olmasına rağmen, kendisini biz çubuklu formaları ile biliriz. Klasik home forması çubukludur. Bu gerçek 100 senedir değişmemiştir. Ancak Barcelona kuruluş formasını da unutmamıştır. 100. yıllarında, o ilk formalarının anısına ilk defa parçalı forma giydiler. Daha önce asla klasik home formalarına ihanet etmemiş ve çubuklu dışında başka bir bordo laci forma giymemişlerdi. 100. yıllarında kuruluş formalarını giydiler. Bu mükemmel bir düşünce, kimsenin bir itirazı olamaz. Yanına çubuklu bir 2. home da yapmadılar. Bütün sene parçalı formayı giydiler. Sonraki 10 sene içerisinde de asla çubuklu formadan vazgeçmediler. 2008-2009 sezonunda kuruluşlarının 110. yılı sebebiyle bir kez daha parçalı forma giydiler. Böylelikle bir kültür başlattılar belki de. 100. yıldan sonra her 10 senede bir parçalı forma giyip ilk formalarını hatırlatacaklar taraftarlarına (tabi kesin değil 120. yılı da görmek lazım). Kesin olmasa da, son iki 10 yıllık dilimde böyle mükemmel bir kültür oturttular. Ancak hiçbir zaman esas klasik formaları olan çubuklu formaya ihanet etmediler. O özel sezonlar haricinde asla başka home forma yapmadılar.


Peki bizim tıpkı Barcelona'nın parçalı forması gibi zaman zaman çubuklu forma yapmamızı sağlayacak mühim bir tarihsel olayımız var mı ? Aslında en anlamlısı Barcelona'nın yaptığı, ancak bizim kuruluş formamız çubuklu falan değil, öne çıkan bir forma da olmadı hiçbir zaman... Bu sebeple her 10 yılda bir çubuklu forma yapmamıza gerek yok. Tarihte Süper Kupa finali dışında çubuklu forma ile kazandığımız bir Avrupa başarısı da yok. Ama var bir tarihsel olayımız ve bir de olacak. Stad... Ali Sami Yen'de çekilen ilk fotoğraf çubuklu formalar ile çekilmişti. 1964-65 sezonunda çubuklu forma Parçalı forma kadar kullanıldı en az. Ali Sami Yen'e bu sene veda ediyoruz ve tıpkı Arsenal'in Highbury'e vedası gibi biz de stadımız için anlamı olan bir forma ile veda ediyoruz (gerçi stad yıkıldıktan sonra giyilecek). Bu müthiş bir düşünce. Çoğu insan o ASY ile çekilen ilk fotoğrafı bilmezken, Parçalı'nın hakim olduğu dönemde çubuklu ile çekilen bir fotoğrafı akla getirmek ve bunu veda senesinde kullanmak mükemmel bir düşünce. Tasarım ekibine buradan çok yükleniyoruz, ancak bu hamlenin de hakkını vermemiz gerek.


ASY ile TT Arena'yı çubuklu forma ile birleştirmek geldi aklıma. ASY'ye veda sebebi ile yaptığımız forma, TT Arena'nın da doğuşunun ilk forması olacak. İşte burada Barcelona gibi çubuklu formayı kültüre oturtabiliriz. Fakat her yapılışında bir anlam olması gerek. 3-4 sezonda bir parçalı forma ile birlikte çıkan saçma sapan bir 4th olmayacak. TT Arena'nın 10. yılında yapacağız mesela. 20. 30. yılında hatırlayacağız bu ilk formayı. Böylelikle ASY'yi de hatırlayacağız. Bir forma ile 2 stadı birleştirmiş olacağız.

Çubuklu formanın bu seneki kullanımı ve anlamı harika. Bunun dışına çıkılıp her 2-3 senede bir eğer çubuklu forma yapılırsa bu işin hiç anlamı kalmaz. Ancak Barcelona, Arsenal gibi aykırı home formanı anlamlı senelerde kullanırsan da mükemmel bir kültürün olmuş olur. Bunun dışında yapılmış olan bütün çubuklu formalara son derece karşıyım, anlamsız formalar hepsi.

6 Eylül 2010 Pazartesi

www.galatasarayformalari.com


1 senedir takip ettiğim isim hakkının boşalmasını değerlendirip blogspot uzantısından kurtuldum. Bundan böyle blogumuza www.galatasarayformalari.com adresinden direkt olarak girebilirsiniz. Blogger alt yapısını kullanmaya devam ediyoruz, o sebeple eski adres ile de yayın bir süre devam edecek. Güzel mi oldu, güzel oldu...

Bu geçiş sürecinde yandaki linklerimiz ve birkaç ayarımız kaymış olabilir ki oldu galiba... Arşiv linklerini yeni adrese göre düzenleyeceğim, başka problemler yakalarsanız lütfen yorum bırakın, halletmeye çalışalım.

5 Eylül 2010 Pazar

METİN GİBİ DEĞİL


Aslında neyin Metin gibi olmasını bekliyoruz ki ? Metin Oktay'ın giydiği bir parçalı formayı saklamayı bile düşünememiş bir kulübüz. Arda'ya "sana Metin'in formasını veriyoruz" deyip 10 numaralı formayı veriyoruz, ancak müzede 9 numara çubuklu bir formanın Metin'in forması olduğu yazıyor. Geçen sene çıkan ve hala kullandığımız parçalı formayı storelarda Metin Oktay forması diye satmaya başlıyoruz, ancak bu duruma kulüp bile "yuh" diyor olsa gerek ki, o ibareyi satış başladıktan birkaç gün sonra kaldırıyoruz. Müzeyi ve formaları beceremiyoruz, bari Metin Oktay anısına bir anı forması tasarlayalım diyoruz, ancak onun sonucu da skandal oluyor.


Blog takipçilerimizden The Wizard of Oz birkaç alt başlıkta bize bu Metin Oktay anı formasının aslında Metin Oktay forması olmadığını bir kez daha hatırlattı. Blog olarak formalardan vakit kalmadığı için buna değinememiştik, o yorum vesile oldu. Taraftarların çok beğendiği ve uygun fiyatı sebebiyle çokça tercih ettiği Metin Oktay anı forması bir kaç sene önce satışa çıkartılmıştı. Satış süresi epey bir zaman önce dolmasına rağmen taraftarların büyük ilgisi geçtiğimiz ilk bahar-yaz döneminde bu anı formalarının daha ince bir kumaş versiyonu ile tekrar satışa çıkmasına sebep olmuştu. Yine ilgi çok büyük oldu. Evet forma iyi güzel, ancak bilgisizlikten olsa gerek, Metin Oktay formasını tasarım ekibi bir türlü beceremedi. Formalarda zaten becerememişti, anı formasında da olmadı bu. Peki nesi yanlış ?


Formaya önden bakıldığı zaman tam parçalı. Yani 4 bölüme ayrılmış (kollar ve sağ-sol gövde) formanın 4 bölümünde de aynı renkler hiç yanyana gelmiyor. Sağ koldan başlamak üzere kırmızı-sarı-kırmızı-sarı dizilişi ile Metin Oktay'ın giydiği gerçek Galatasaray Parçalısı'na uygun. V yakalarının da denk geldiği gövde renklerine zıt renkler olması Metin Oktay döneminden tanıdığımız bir durum. Kısacası bu formaya önden bakınca evet bu Metin Oktay forması, ama arkası ! Formanın kollarının ön ve arka kısımlarını aynı renk yapmışlar. Yani kolları 2 parçaya ayırmamışlar. Tek renk... O sebeple formanın arka kısmına bakınca forma 4 parça değil, sağlı-sollu 2 parçaya ayrılmış (bu seneki formamız gibi). Bu işte yanlış. Metin Oktay hiçbir zaman böyle bir forma giymedi. Yalnızca müzedeki balmumu heykeli bu formayı giyiyor. O hiçbir zaman bu tarz bir parçalı ile sahaya çıkmadı.


Formanın bu haline neden bu kadar taktım ben; Bu kadar zamandır Metin Oktay'ın forması diye çıkarttıkları formanın aslında onun hiç bilmediği bir tasarım olmasına taktım. Ancak işin daha da vahim yani ve benim asıl bu konuya takılmamın sebebi; Hakikaten bu formları yapanların Galatasaray Parçalısı'nın nasıl bir forma olduğunu bilmediklerini düşünüyorum. Çünkü ne son 2 sezondur giydiğimiz formamız bizim esas formamız, ne de Metin Oktay anı forması diye çıkan forma bizim esas formamız... Halbuki Kral'ın Fenerbahçe ağlarını yırtarken üzerinde tam parçalı Galatasaray forması vardı. Bu çıkan forma değil... Eğer yazıdan bir şey anlamadıysanız paragrafın üzerindeki formaya bakın, bir de aşağısında ki olması gereken Parçalı'ya bakın. Farkı ve yanlışlığı görün.

Copyright © 2010-2014 galatasarayformalari.com - Tüm Hakları Saklıdır