* En üst 2 ligde mücadele eden takımlar iç saha ve dış saha forma setlerinde farklı forma seti reklamı kullanabilirler. Yedek forma setinde ise, iç veya dış saha reklamlarından birini kullanabilirler. Bu kuralı tam anlamadım. Ben şöyle biliyordum; İç saha maçlarında ve deplasman maçlarında farklı reklam kullanılabilir. Ancak bu maddeye göre forma setine göre bir düzenleme var, maçlara göre değil. Fakat bu madde belki bir altta yazacağım madde ile açıklanabilir.
* Kulüpler sezon başında TFF'ye bildirdikleri iç saha forma setlerini kendi sahalarında oynayacakları lig ve kupa müsabakalarında giymek zorundadırlar. Aksine kararı 4. hakem verir. Yine aynı şekilde dış saha maçlarında da, dış saha forma setini kullanmak zorundadırlar, aksine kararı 4. hakem verir. Aslında bizim bas bas bağırdığımız, iç sahada mutlaka Parçalı giyilmeli, aksi düşünülemez dediğimiz kural TFF'de varmış. Çok ekstrem bir durum olmadığı sürece Parçalı giymek kuralmış ASY'de. Dışarıda da aynı şekilde, TFF'ye bildiren dış saha forma setlerinden birini giymek öncelikli kuralmış. İşte bu sebeple olacak ki bir yukarıda yazığım "iç saha-dış saha forma setlerinde farklı reklam olabilir" diye bir madde var. Ancak bu sene ASY'de oynanan toplam 19 Lig+Kupa maçında sadece 10 kez iç saha forma setimizi giymişiz. Kısacası bu uygulama sınıfta kalmış. Bir gerçekçiliği yok. Diğer dikkatimi çeken maddelere bakalım.
* Çoraplarda üretici logosu dışında başka hiçbir ibare bulundurulamaz. Takım logosu ve kısaltması dahil... Bu kadar saçma bir kural yok. Bütün dünyada takımlar kendi kısaltmalarını yazarlar çoraplarına.
* Formalarda ön yüz, sağ kol ve arka yüz üst kısmında futbolcu numaralarının üstünden başka hiç bir yerde reklam bulundurulamaz. E bizim 2 kolumuzda da Avea yok mu ? Yine kağıt üzerinde kalan bir uygulama.
* Kulüpler formalarında, şortlarında ve çoraplarında en fazla 3 renk bulundurabilirler. Bu kural da ilginç. 4 renkli takım zaten pek görülmüş bir şey değil, ancak detay renkleri ile bu sayı yakalanabilir. Anlamadığım, reklam ve üretici firma logosu renkleri de buna dahil mi ? Dahilse biz geçen sezon 4 renk taşıdık formalarımızda. Siyah ve beyaz reklamları da sayarsak...
* Kulüpler kullanacakları formaların ince veya kalın çubuklu olması halinde, formalar dikey veya yatay çubuklu olsa dahi, kulübün tescilli renklerinden birinin fon olarak kullanıldığı 30x35 cm alan üzerinde açık veya aksi rengiyle numarası yazılmış bir forma giymek zorundadırlar. Yani biraz kısaltmak gerekirse UEFA'nın kuralı gibi bir kural bu. Çubuklu formaların sırtlarının 30x35cm'lik bir bölümünün açık olması ve numaraların oraya görünür renklerde yazılması gerektiğini söylüyor. Acaba bunu çiğneyen takım olmuş mudur geçen sezon ? Bakmak lazım. Bir de ben bu maddedeki şu cümleyi pek anlamadım; "kulübün tescilli renklerinden birinin fon olarak kullanıldığı".. Yani, ileride eğer turuncu siyah bir çubuklu forma yaparsak, kırmızı renkte veya sarı renkte mi arka fon yapacağız ? Başka renk yasak mı olacak ? 2 farklı renk taşıyan çubuklu bir away yapmamıza yıllar olduğu için cevapsız kalacak bir soru bu, ancak merak ettim. Bu arada Barcelona mevcut formasıyla bizim ligde oynayamazmış demek ki. Bir de Ocak'ta çıkacak olan ASY çubuklu formamızın arkasında da bu tip bir boşluk olacak demek ki. Onu da anladık.
* Numaralar forma setlerinden farklı olacak biçimde tek renkte olmak zorundadırlar. Bu da pek açıklayıcı değil, forma setlerinden farklı biçimde numara nasıl oluyor ? O biçimden kasıt renk mi ? Eğer renkse ve forma setinden farklı renk kullanılacak deniyorsa, Fenerbahçe çubuklu formasına lacivert numara konduramaz mı ? Ayrıca tek renkten kasıt nedir ? Bizim mevcut fontlarımızın etrafındaki kırmızı, mor çizgiler 2. renk sayılmıyor mu ? Yine pek açıklanamamış bir madde.
* Numaraların alt kısmına sadece üretici firma logosu konabilir. GS logosu veya kısaltması konamaz demek bu. Hiçbir mantığı olmayan saçma bir kural daha.
* Forma numalarını sezon içinde değiştiremiyoruz. Yani X adam gelince sezon içinde, giden Y adamın numarasını o sezon kullanamıyor. 1'den 99'a kadar hak olduğu için var herhalde bu kural. İspanya'da alabiliyorlar.
* Üretici logosu maddelerine gelelim;
- Üretici firmanın logosu, formanın göğsünün üst tarafında formayı ortalayacak biçimde yerleştirilir. Yani bizim Adidas logolarımız bu sebeple mi hep ortada oluyor ? Peki ya Nike marka formalar, Puma marka formalar bu kuralı kapsamıyor mu ? Geçen sezon hepsi kenardaydı. Yoksa o ortalama başka bir şey mi demek ? Anlamadım yine, bir günah Adidas kullananlarda mı ?
- Üretici firmanın logosu şortun sol arka yüzünde bulunabilir. Peki ya Nike veya Lotto'da bu kural işlemiyor mu ?
* Kulüp logoları formaların sol üst köşesinde, şortlarda ise sol ön yüzdeki numaraların üzerinde bulunacaktır. E ama ben geçen sene numaraların altında da logo taşıyan pek çok takım gördüm. Yine uygulamada sınıfta kalındı galiba. Bir de artık istesek logomuzu formanın ortasına koyamayacak mıyız ?
* Kaptanlık bandı formanın renklerinden farklı ve üzerinde sadece kulüp logosunun olacağı bir bant olmalı. Buna da tek tek bakmak lazım, bakalım hangi takım ne kadar uygulamış..
Tam açıklayıcı olmayan bir sürü madde var bu talimatnamede. Her cevabı da bulamıyorsunuz. Mesela olası bir Efendiler arması göğsümüzün sağ kısmına işlenebilir mi, logonun ters tarafına ? Ya da ensedeki Galatasaray yazısı, yasak mı değil mi ? Ocak'ta çıkacak olan ASY formasının üzerinde herhangi bir ekstra arma ve logoya izin verilecek mi ? Ya da somon formanın armasının yanına işlenen 2 Aslan figürü ne kadar kurallara uygun. Bunlar cevaplarını bulamadıklarım. Ayrıca net şekilde yazılıp da uygulanmayan pek çok kural da var gördüğünüz gibi. Benim bulabildiklerim, ilgimi çekenler bunlar. Sizin de yakaladığınız detaylar varsa yorum kısmında konuşalım.
Alican,
YanıtlaSilsüper noktalar yakalamışsın tebrik ederim öncelikle.
hakikaten güzel bir inceleme olmuş ve değindiğin noktalar da aynen geçerli.
Kurallar pek uygulanmıyor sanırım ve kimileri çok saçma.
Çorapta ve sırt numarasında kulüp logosu / kısaltması bulunduramama vs.
Bu tip kurallar, bir standart yakalanması açısından takdireşayan düzenlemeler bence, ama mantıklı yapılması gerektiği kanısındayım.
Dunyanin en iyi liglerinden birini baz alalim: la liga
YanıtlaSilOnlarda da sirta sorta kola reklam alinabiliyor
Sortun sol tarafina alinabiliyor ama almayan takim numarasini yazabiliyor misal r.madrid boylece bizdeki gibi biyer bombos biyerdeyse logo ve numara olmuyor.
Sirta reklam alinabiliyor numaranin altina atletico madrid aliyor ama garip durmuyor cunku isim ustte yaziyor ve en onemlisi formalar oyle satilmiyor.
Kola da reklam alinabiliyor ama sag kolda la liga logosu solda da reklam boylece bizdeki gibi reklamin ustunde igrenc bi logo olmuyor oldukca duzenli
Ve en onemlisi numaralarda logo bulunmayacak sirt tek renk olacak coraplarda yazi olmayacak ve marka ortada olacak gibi SACMA SAPAN kurallar yok.
Standart koymak adına herşey yasaklanmış resmen. Çubukluda fon olayı da tam uygulanmadı çünkü çubuklu forma üstüne Ankaragücü'nün beyaz, Kasımpaşa'nın da kırmızı numaralarla oynadığını hatırlıyorum arkada çubuklar varken.
YanıtlaSilçok güzel bir yazı eline sağlık. oturup kafa yormuşsun. senin kafanın karıştığı gibi kulüplerin de pek tabii kafaları karışıyor.
YanıtlaSiluygulamada ise kulüpler sezon öncesi forma setlerini tff ye yolluyor ve tff formaları tescil ediyor. ayrıca profesyonel liglerde her maç sabahı yapılan eşgüdüm/organizasyon toplantısında kulüp temsilcileri maçta giyebilecekleri formaları hakem ve/veya hakem gözlemcisine sunuyor ve hakem maçta giyilecek formalara karar veriyor.
burdan çıkan sonuç şudur:
yazılan allahlık talimatnameyi ne tff'nin kendisi ne hakemler ne de kulüpler okuyor.
günümüz şartlarına uygun akılcı bir talimatname yazılması çok zor birşey değil ama bunlardan sorumlu adamlar bunu yapmaya muktedir değiller.
tff forma'nın muhtelif alanlarını reklama açarak kulüplere iyilik yaptığını sanıyor ama hem orta vadede kulüpler hem de sponsorların aleyhine çok büyük bir hata yapılıyor. bir formanın reklam değeri bellidir ve reklam alanlarının sayısı arttırarak formanın reklam reklam değerini yükseltemezsiniz. forma ve diğer tüm ilgili mecraların ticari değerinin artması, lig ve kulüplerin sportif başarısının yanında doğru pazarlama iletişimi ve marka yönetimi uygulamalarına bağlıdır. öte yandan şu anki uygulama ile formalar, sponsorlar açısından mesaj kargaşası içeren bir mecraya dönüşmüş olur ve düşünülenin aksine zamanla o formanın reklam değeri düşer. siz de görüntü kirliliğine yol açmaktan başka hiçbirşey yapmamış olursunuz. kulüpler de tek sponsordan alacağı katkıyı birçok sponsordan imece usulü almak için götlerini yırtarlar.
ayrıca içsaha/dışsaha forma setlerine her maçta sadık kalınması, mümkün olmayan bir uygulamadır. zira forma setleri belirlenirken iki takımın forma renkleri dışında hakem forma rengi, top toplayıcı yelek rengi, yayıncı kuruluş yelek rengi ve foto muhabiri yelek rengi gibi etkenler de göz önünde bulundurulur. ama tabii ben "profesyonel" liglerden ve "profesyonel"lerin yönettiği liglerden bahsediyorum.
ne yazdım lan haha
sırt tek renk deniyor yani avrupa parçalısı gibi olucak ama bizde böyle bişe yok saçma
YanıtlaSil