31 Ekim 2011 Pazartesi

FORMALARDA REKLAM

Forma reklamlarının forma kültürüne kattıkları tartışılmaz. Bu açıdan bakıldığında futbol formaları ile özdeşleştirdiğimiz bir çok forma reklamını hatırlamışsınızdır. Dünya üzerinde Ac Milan-Motta gibi bir çok örnek içerisine ülkemizden Beşiktaş-Beko gibi uzun soluklu bir birlikteliği örnek vermek çok yanlış olmaz.

Klasik bir Ac Milan - Motta birlikteliği


Formaya reklam alma furyasının hikayesi ise bir hayli ilginçtir. 1950 ve 60'lı yıllarda İkinci Dünya Savaşının getirdiği sıkıntıların sonucunda özellikle Alman ve Avusturya liglerinde ortaya çıkan maddi sorunlar ikinci lig takımlarını iflasın eşiğine getirmiştir. Bu takımlardan Wormatia Worms, tamamen maçlara çıkabilmek ve bazı giderlerini karşılamak amacı ile Caterpillar ile anlaşır ancak futbolun para için oynanmadığı o günlerde paranın futbolu bozacağını düşünen Alman Federasyonu buna şiddetle karşı çıkar ve reklamı yasaklar.

1970'li yıllarda ise durum daha farklıdır. 1973 yılında yasak zinciri yine Almanya'da bu sefer farklı bir yoldan kırılır. Bir nevi yasa boşluğu gibi bir durumdan yararlanan Eintracht Braunschweig, bir alman bira üreticisi olan Jagermaister ile sponsorluk konusunda anlaşma sağlamış, kendi logosunu Jagermaister logosu ile değiştirmiştir. Logo değişikliği karşısında eli kolu bağlanan Almanya Futbol Federasyonu aynı yıl takımların logo boylarının 14cm nin üstünde olamayacağı yönünde bir karar almıştır. Hatta Eintracht Braunschweig'in maçlarından önce ellerinde mezure ile gelen maçın hakemeleri her formadaki logoların boylarını tek tek ölçmüşlerdir.

Günther Mast forma reklamlarını tanıtırken


Süregelen yıllar sonunda 1977 yılında İngiltere'de yaşanan gelişmeler, Liverpool gibi bir devin Hitachi ile anlaşması lokal olarak bu işin önünü açmıştı. Futbolda söz sahibi ülkelerin yasakları birer birer kalkarken UEFA bu konudaki yasakçı tutumunu sürdürmeye devam ediyordu. Yayıncı kuruluşlar tarafından yapılan baskı ve tehditlerden korkan UEFA 1982-1983 sezonuna kadar oynanan tüm Avrupa maçlarında reklam uygulamasını yasaklamıştı. 1982 yılında Kupa Galipleri Kupasında finale yükselen Standart Liege, final maçlarında ''Maes Pils'' adlı bira firmasının reklamları ile oynama isteğini UEFA ya bildirmiş, ancak bu talep UEFA tarafından reddedilmiştir. Eğer bu talep reddedilmeseydi türk futbolseverlerin yakından tanıdığı Standart Liege'in Efsanevi kaptanı Eric Gerets, bir avrupa maçında reklamlı formayı giyen ilk futbolculardan olacaktı.

İngiltere'de ilk forma reklamı


Ertesi yıl, 1983 Avrupa Kupası finaline yükselen RSC Anderlecht, final maçı için Generale Bankası ile reklam anlaşmasına varır ve reklam için UEFA ya başvuruda bulunur. Ülke federasyonlarının ve diğer kulüplerin de baskısına daha fazla dayanamayan UEFA RSC Anderlecht'e Logo kullanımı konusunda izin verir ve tüm avrupada reklam kullanımının önü açılır. Ertesi yıl UEFA tüm ülkelerde reklam ve sponsorluk anlaşmalarının formalar üzerindeki kullanımı konusunda günümüzde de uygulanan standartlarını açıklar ve tüm uygulamalar belli bir standart dahilinde formalara işlenir.

18.05.1983 Uefa Finali Benfica-RSC Anderlecht maçı


Görüşmek üzere..

2 yorum :

erhan1980 dedi ki...

Güzel bir yazi!

Küçük bi hata var. Jägermeister bira degil bitki likörü üretiyor.

ayanux dedi ki...

@erhan1980

:) o kadar derinlemesine araştırmamıştım. teşekkür ederim verdiğiniz bilgi için.

Copyright © 2010-2014 galatasarayformalari.com - Tüm Hakları Saklıdır