Bu Blogda Ara

5 Ağustos 2010 Perşembe

calibra - ARSLAN ve MERCAN formaların detaylı incelemesi

Aslında epey geç oldu inceleme... Söz verdiğim tarihin üzerinden bir kaç gün geçti. Hem ortamın durulmasını bekledim, hem de içimden yazmanın geleceği anı.

Bu arada ilk gün internet üzerinden verdiğimiz siparişler de elimize ulaştı, hem Mercan, hem Arslan forma evde, rahat rahat detaylıca inceleme fırsatı buldum.

Sizler gibi ben de, formaların çıkışını çok büyük bir heyecan ve merak ile bekledim. Ancak ne yazık ki son sezonların aksine, 2010-2011 sezonunda giyilecek formalarımız beni hiç ama hiç heyecanlandıramadığı gibi epeyce de hayal kırıklığına uğrattı.

Aslında hangi formaların hazırlandığını, parçalının değişmeyeceğini, Ali Sami Yen anısına giyilecek olan formanın daha sonra satışa sunulacağını biliyorduk ve ben biraz da kendimi hazırlamıştım ama bu kadar "özenildiği" iddia edilip de sıradan ve hatta baştan savma bile diyebileceğim nitelikte formalar beklemiyordum.

Öncelikle, parçalının değişmeme kararını buradan bir kez daha eleştirmek istiyorum. Değiştirilmeyecek olan parçalı 2008-2009 sezonunda giydiğimiz parçalı olsaydı, bir 10 sene daha değişmemesi belki bizi çok memnun ederdi ama, Formu, sarı ve kırmızının yerleşimi, yakası ile benim başından beri hiç beğenmediğim bir parçalının bir sezon daha giyilecek olması, çok üzücü... Tabii Ali Sami Yen anısına çıkarılacak olan çubuklu formanın ardından Parçalı formayı belki giymeyeceğiz sezon sonuna kadar bu da doğru bir strateji olabilir bir bakıma...

Neyse...

Gelelim öncelikle MERCAN formaya.

Formanın kalıbı, Adidas'ın 2010 Dünya Kupası öncesinde hazırladığı ve pek çok takım için kullanılan bir kalıp. Örnek olarak Arjantin'i verebiliriz.

Renk konusunda çok yorum yapmak istemiyorum ama ben beğendiğimi söyleyemem. Sahada güzel duruyor ama artık kumaşın renginden mi, dokumasından mı nedir, teri çok belli ediyor, bu da nahoş bir görüntü oluşturuyor kanımca. Kullanılan kumaşın kalitesini de beğenmediğimi söylemek istiyorum. Bu tip iddialı bir renkte, geçen seneki Mor ve Kırmızı formamızda kullanılan tipte bir kumaş daha iyi giderdi sanki. Ancak kumaş gayet hafif, ince ve futbolcular için sıkıntı yaratmayacak cinsten.

Formada ilk göze çarpan unsurlar, yaka, Adidas'ın 3 çizgileri ile birlikte gövde ve kollardaki ince siyah şeritler. Bunun dışında kalıptan kaynaklanan veya başka bir şekilde desen kullanılmamış. Oldukça sade bir forma. Zaten ben, rengin ön plana çıkarılacağı formalarda da kalıp veya desenlerin alengirli ve sayıca fazla olmasına karşıyım, bu açıdan formada doğru hava yakalanmış diyebiliriz.

Ancak şahsi fikrime göre, böyle rengin ön plana çıkarıldığı bir formada, daha başarılı bir kalıp kullanılarak formanın kendini daha iyi göstermesi sağlanabilirdi. Mesela Meksika'nın yeşil forması, Beşiktaş'ın beyaz formasının kullanıldığı kalıp gibi. Her iki formada da parlak dokumalı ve içinden desenli kumaşlar kullanılarak,
düz bir formanın oldukça hoş görünmesi sağlanmış...

Formada kullanılan diğer detaylar ise, amblem etrafında sıcak baskı ile oluşturulmuş aslanlar ve sırtta yer alan, numaranın içinde yazılı olacağı eski çağlarda savaşçıların kullandıklarına benzer bir "kalkan". Amblem etrafındaki aslan baskısı hoş olmuş ancak, benim aklıma ilk olarak Peugeot amblemini getirdi. Daha özgün, daha "aslan" bir figür kullanılabilirdi diye düşünüyorum. Sırttaki "kalkan"a gelince... Boyut olarak küçük tasarlandığını düşünüyorum öncelikle.Yani numara ile ismi de içine alabilirdi. Ama bu da, lig maçlarında ismi alta, UEFA maçlarında üste yazdığımız için sıkıntı oluşturacaktı ki, o yüzden şu anki haliyle kalmasını anlayışla karşılayabiliriz. Bunun dışında, ben bu alanı çok da gerekli bulmuyorum bu tip tek renkli formalarda, formanın arkasında ince bir çizgi geçtiğinden, uzaktan bakıldığında göz kalabalığı yapıyor diye düşünüyorum. Zaten kullandığımız font da ince yapılı bir font olduğundan, rahat okunabilirliği zedeliyor bana göre. Bir de şu var, madem bu formada kullandık, keşke bej formada kullanmasaydık diye düşündüm ilk gördüğümde...

Formada siyah şort ve siyah çorap kullanılması gerektiğini ben daha önceki yazılarımda da dile getirmiştim, bu açıdan başarılı bir tercih olmuş. Öbür türlü açık renklerde çok fazla formamız olacaktı ki bu da gereksiz olurdu. Zaten üst açık, alt koyu formaların da oldukça hoş durduğuna inanıyorum.

Özetle, Mercan renk formamız; iddialı rengi ve bunu ortaya koyan sade tasarımı ile siyah şort ve siyah çorap kullanımı ile başarılı olmuş, ancak daha iyi bir kalıp kullanılarak daha iyi kendini gösterebilecek ve detaylar açısından zayıf kalmış bir forma olmuş.

ARSLAN formaya gelirsek...

Ne yazık ki beni asıl hayal kırıklığına uğratan, bu forma oldu. Öncelikle ben formalarda bej renge oldum olası karşı durduğumu söylemek isterim. Bej renk, sonsuzluğa işaret eden; oldukça yumuşak, sakin bir renk olup, bir iddia taşımayan bir renktir.

Formamızda kullanılan bej de, kum renginden hallice, mat ve ne yazık ki vasıfsız bir renk olmuş. Bej renk giyen bir takımın sahada silik durduğunu, üzerindeki formanın seçilmeyi zorlaştırdığını düşünüyorum. Bej renk en çok kalecilere yakışabilir. Bu konudaki fikrim, kalecilerin iddialı ve göz alıcı renkler giyerek hücum eden futbolculara hedef bulmalarını kolaylaştıran renkler yerine mat olması şartıyla bej, gri, siyah gibi görünmesi ve seçilmesi zor renkler giymeleridir.

Arslan formamızın rengini de ne yazık ki yukarıdaki açıkladığım sebeplerden dolayı beğenmedim. Özellikle beyazın son derece asil durduğunu düşünen birisi olarak, parçalı gibi benim gözümde klasik olmuş beyaz formamızın yerine giyecek olduğumuzu düşününce, daha çok üzülüyorum.

Formanın kalıbı, Mercan formamızın kalıbı ile aynı. Bu konuda da eleştiri yapmak istiyorum zira, bir takım ana formasının yanına 2 adet farklı renklerde bir forma yapacak, bu 2 farklı renkteki formanın bir tanesi her zaman kullandığı beyaz olmayacak ve 2'si de bugüne kadar hiç kullanmadığı bir renk olacak; gidecek bu takım ikisini de aynı kalıptan aynı düz forma şeklinde yapacak... Ne yazık ki olmamış bana göre. Parçalı haricindeki formalarımız beyaz ve Mercan olsa ve bu iki forma aynı kalıptan yapılmış olsaydı bu kadar olmazdı ama, bir bej bir mercan yapıyoruz, ikisini de aynı kalıptan yapıyoruz....

Kalıpla ilgili eleştirilerimi bu forma için de tekrarlıyorum. Bu forma için de güzel bir kalıp seçilebilirdi, Adidas'ın onlarca kalıbı var bu sezonda kullanacağı...

Arslan formada ikinci renk olarak kırmızı renk seçilmiş bildiğiniz gibi. Kırmızının tonu ise, açık ve yumuşak bir ton. Formada kırmızı renkler doğru yerlerde kullanılmış ve aşırıya kaçılmamış. Böylece açık renk 2. forma boşluğu doldurulmuş, şort ve çorapta da bej renk seçilerek.

Formadaki en önemli ve formaya ismini veren unsur ise aslan deseni... Ancak bu aslan deseni eminim pek çok kişide hayal kırıklığı yarattı bende olduğu gibi. Bir kere formanın ortasına yerleştirilmiş bir karalama gibi duruyor, yeteri kadar büyük olmadığından dolayı. Formanın geneline yayılabilecek bir aslan deseni daha başarılı olurdu diye düşünüyorum. Ayrıca seçilen aslan figürü de pek hoş değil. Kükrüyor tamam ama, yine de herkes "tamam be işte bu" diyemiyor aslanı görünce.

Bunun dışında formada kalıp gereği kullanılan yuvarlak bir kırmızı yaka, Adidas'ın 3 çizgileri ve kollarda ve gövdedeki ince çizgiler mevcut. Kalıpla ilgili eleştirilerimi paylaştığım için tekrarlamaya gerek duymuyorum. Sırttaki kalkan ise bu formada gereksiz olmuş evet. Mercan formanın konseptinde pek de sırıtmayan sırttaki "kalkan" bence bu formada sırıtmış. Yukarıda da belirttiğim gibi, fontumuzun yapısından dolayı okunmayı da zorlaştırıyor diye düşünüyorum...

Formanın kumaşı da ne yazık ki göz alıcılıktan uzak. Oldukça sıradan, Mercan forma kumaşı gibi ince, hafif, futbolcular için son derece rahat bir forma olacağa benzese de, çok ucuz ve bayağı duruyor ne yazık ki...

Arslan formamızda da aslan deseni beyaz renk üzerine kullanılıp (mesela kumaşın içine dokunarak veya sıcak baskı ile) şahane bir hava yakalanabilirdi diye düşünüyorum.

Özetle Arslan formamız, düşünce olarak güzel ancak gerek renk, gerek kalıp, gerek forma kumaşı, gerekse tasarım detayları açısından yetersiz kalmış ve hayal kırıklığı yaratmış bir forma olmuş benim gözümde...

Ortak unsurlara gelirsek...

Amblemimiz yine Lextra'dan. Ancak bu sefer daha kaliteli, daha sert ve GS logosunun olduğu alanın içine de küçük küçük GS logolarımız işlenmiş, hoş olmuş.

Yıldızlar yine baskı... Ne yazık ki.. Neden hala ısrar ediliyor bu baskı da ve neden illa "sarı" renk kullanılıyor anlamıyorum.! Öncelikle tüm bu yıldızlar FB'nin yaptığı gibi ve bizim Adidas ile sadece 100.yıl formamızda yaptığımız gibi dikiş olabilir. Hatta illa sarı-altın renk olmak zorunda da kalınmaz, formaya göre bir renk de verilebilir. Mesela Mercan formada siyah, Arslan formada Kırmızı yıldızlar kullanılabilirdi. Dikiş olsun da, sarı veya altın olsun, o da güzel olurdu ama yok. Yine o kadifemsi baskı... Biraz zorlasak çıkacak gibi bir yapıda, üstelik bence hala küçük, hala sıradan bir şekilde duruyorlar...

Her sene olduğu gibi bu sene de formaların lisanslı olduğunu belirten ibare değişmiş. Ancak bu seneki bir garip, geçen seneki yuvarlak logonun etrafı siyah bir plastik ile kaplanmış ve bence son derece bayağı bir logo ortaya çıkmış... Kaldı ki bu etraftaki siyah parçanın da sahtesini yapmak son derece basit. Geçen seneki devam etseydi veya yine o yapıda tek parça birşey kullanılsaydı da böyle kocaman siyah bir şey gözükmeseydi, ne güzel olurdu...

Geçen seneki sırttaki Ülker reklamı faciasından sonra doğru bir adım atılarak, her iki formaya da uygun giden renklerde Ülker reklamı yerleştirilerek doğru bir karar verilmiş olmuş. Türk Telekom ve Avea reklamları da bildiğiniz gibi.

Formanın yakasında "Gerçekleri Tarih Yazar Tarihi de Galatasaray"  yazısı kullanılmaya devam edilmiş, bu güzel. Etek iç kısımda kullanılan Galatasaray yazıları ise elastik kalınca kumaş üzerine yazılmış, bence daha güzel olmuş, logolar ise kaldırılmış sadece Galatasaray yazıyor artık...

Ne yazık ki bu sezon formalarımızın ense kısmında el yazısı ile yazılmış olan "Galatasaray" yazısı yok. Son 2 sezondur kullanıyorduk, gayet de güzel duruyordu ama sanırım o da bir kurala takıldı. Malum Türkiye Ligi - Kupası maçlarında bu yazıyı göremiyorduk formalarda... Maliyet kaygısından dolayı o da çıkarılmış diye tahmin ediyorum.

Fontumuz da değişti bu sene... Geçen seneki fontu ben aslında beğenmiştim ve her ne kadar dar bir yapısı olsa da, kontürü ve klasik bir font olması sebebiyle rahat okunuyordu. Ancak şu da bir gerçek ki, geçen seneki font da bize özgün değildi. 2001 yılında sınıf takımı için forma yaptırmış arkadaşım, halısahada yaptığımız maça o formayla gelmiş ve sırtındaki fontun bizim geçen sene kullandığımız font ile aynı olması ile beni şok etmişti. Evet gerçekten de aynı fonttu ve hatta fotoğrafını da çekip gönderdi bana kendisi. Gerçi fontun özgün olmayışı, bir sorun değildi ama değişmesine sebep belki de sahtesinin baskısının kolayca yapılabilmesi, belki de fontun alt kısmındaki logoyu ulusal lig ve kupa maçlarımızda kullanamıyor oluşumuzdu...

Bu seneki font da aslında başarısız bir font değil. İnce ve köşeli, klasik, kitap yazısını andırıyor. Ayrıca fontlar biraz fazla büyük ve ince kaçmış bu sefer. Numarada çok sorun yok ama, isimler gerçekten büyük kaçmış, uzaktan bakıldığında zor anlaşılıyor. Ayrıca sırttaki "kalkan" nedeniyle, UEFA maçlarında isimler neredeyse omuza yazılmış, bu da büyük bir dezavantaj bana göre... İsimler belki daha ufak boyutlarda olsa, bu sorun aşılabilirdi... Veya font biraz daha kalın kullanılsa, kontürlü olsa böyle bir sıkıntı olmazdı diye düşünüyorum. Ayrıca, Mercan formayı gördüğümüz kadarıyla futbolcular terledikçe rengi koyulaşıyor ve sırttaki isimlerin okunması iyice imkansızlaşıyor. Bunda da yine ince ve büyük yazıların etkisi var ne yazık ki.

Font da kısaca, formu olarak hoş olsa da, keşke kontürlü ve daha kalınca bir yapıda olsaydı ve isimler biraz daha küçük boyutlarda olsaydı diye düşünmeden edemiyor insan.

Bu arada formaların kalıpları geçen seneye göre büyümüş. Geçen seneki L, bu sezonki M gibi duruyor gerçekten. Buna da dikkat edin...


Ali Sami Yen anısına çıkacak olan formadan ise beklentim büyük. Umarım o forma ile bu hayal kırıklığını unuturuz...

NOT: Mercan formanın arkasına 99 - Kewell yazarak sipariş verdik. Forma geldiğinde, W yerine ters M basılmış olduğunu farketmemle birlikte gerçekten çok sinirlendim. Dün Store'da ise durumu izah ettik, kendileri ilk olarak internetten sipariş olduğundan birşey yapamayacaklarını söylese de sonra değiştirdiler. Gerekçe olarak ilk gelen harflerde W olmamasını söylediler... Madem W yok, bunu alıcıya bildirseniz, bekleseniz daha iyi olmaz mıydı sorusu ise cevapsız kaldı...

5 yorum :

Anoz dedi ki...

Kewell in ters M le yazilmasina: Abi türkiyeliyiz biz, pratik zekamiz var... yapan eleman muhakkak söyle demistir: Patron, W kalmamis bea, napalim... Patron: Nasil W kalmamis ulan, formalar daha yeni yapiliyor... Eleman: E patron siparisleri zaten sen yapiyorsun... Patron: Tamam lan anladik M ters koyu ver anasini satayaim, nolcak ki?
Eleman: M mi? Patron: he Öküz, okuma yazman yokmu? dönder Mi oldu sana W hemde süper oldu degilmi?
Eleman: abi Kewell bu, yazilirmi ters M ile? baksana bas baya belli oluyor! Patron: baslatma lan kewelline, zaten gecen sene yarim sezon yatti... Eleman: Müsteri diyorum, 92 lira veriyor, arti isim ve numara icin ekstra ödüyor... Patron: oglum bak, sen ticaret ne bilmesin "Time to Market, Time to Market", ne demek? Formalar yeni basildi, simdi adamlara formalari kakalamasak hic kakaliyamayiz...! Eleman: Oldu patron... (icinden hay ben senin...)

iki gün sonra gider patronuna: Patron oglun Sabri formasi istemisti... 5 numaramiz kalmadi yerine S koydum, time to market degilmi? Patron: s... ulan a... q... cocugun dogum günü, hemen ariyorsun, siparisi verip gidip onlar göndermeden kendin stockdan getiriyorsun, hadi göreyim seni!

cengo88 dedi ki...

bu formanin boyutuna takildim Mercan formanin m boyutu L gibimi yani? gecen sene Mor formayi getirtmistim o M di ve iyi olmustu yani bu sene S mi ismarlamami tavsiye edersiniz?:) bu arada gsstore lerde sortlar satiliyormuki?

Yasin Özyapı dedi ki...

tam bir rezillik yaa bune arkadaş türk milleti olarak rezil olduk ulan fenerium dan beklerdim bjk storedan da beklerdim ama gs storedan beklemezdim

calibra dedi ki...

@cengo88
Denemeden almayın, şortlar da satılıyor evet.

cengo88 dedi ki...

@Calibra deneme sansim yokki :/ Norvec'ten ya arkadaslara getirtecegim yada Gsstore.org den ismarlayacagim eskiden beden ølculeri hakkinda biraz bilgi de vardi.. genelde M kullanirim ama tahminim S olur forma ve sort :) bilgin icin tskler.

Copyright © 2010-2014 galatasarayformalari.com - Tüm Hakları Saklıdır