Bu Blogda Ara

28 Ağustos 2013 Çarşamba

SIRTIN DÜZ OLMA KURALI NEDEN VAR?


Federasyonun marka değeri adı altında yaptığı saçma sapan uygulamalardan sürekli bahsetmek zorunda kalıyoruz ne yazık ki. Bu sefer, yine kural kitapçığına konulmuş ancak daha 2. haftada bu kuralın konma sebebine tamamen aykırı görüntülere rastladığımız formanın arkasının düz olma kuralını ele alacağız. Galatasaray bu kurala uyuyor, bu kurala uyduğu için Tam Parçalı olarak tasarlanmış formasını maçlarda kullanamıyor.

UEFA'nın yaklaşık 10 senedir uyguladığı bir kural bu sırt kuralı. Avrupa maçlarında eğer renkler fontların görünürlüğünü engelliyorsa arkası çubuklu veya parçalı görünümde forma giyemezsiniz. Tek sırt rengine, görünür bir font uygulamanız lazım diyor UEFA. Bunu sadece kendi maçlarında uygulama zorunluluğu getirmişler ve yerel liglere karışmıyorlar. Avrupa'nın en büyük yerel liglerinde bu kural yok zaten. Ancak bizim Şampiyonlar Ligi kadar izlenme oranına sahip(!) ligimiz, Premier Lig'de, La Liga'da olmayan bu "TV'de görünürlük" sebebiyle çıkartılmış kuralı uygulamaya başladı son 2 senedir.

Milyarların izlediği liglerde bu kural yok dedik, UEFA'da da bu kural şu şekilde uygulanıyor; Eğer 2 renginden biri açık, diğeri koyu renk ise, ne koyu, ne de açık bir fontla net görünürlüğü sağlayamayacağın için arkasını düz yapacaksın formanın diyorlar. Ancak her iki rengin de koyu veya her iki rengin de açık renk ise, koyu veya açık bir font kullanarak görünürlüğü sağlayabiliyorsan formanın arkasını düz yapmana gerek yok diyor UEFA. Çünkü bu kararı TV'den rahat görünülmesi amacı ile aldıkları için, eğer görünürlükte bir problem yoksa sırta karışmıyorlar. Bu sebeple Barcelona, Milan, Inter, Basel gibi koyu renkli takımlar sırtlarını bozmadan açık fontlarla oynayabiliyorlar. Ancak bizim gibi, Juventus gibi, Atletico Madrid gibi bir rengi koyu, diğer rengi açık takımlara izin çıkmıyor.

Fakat bizimkiler sadece kural koymak için kural koyduklarından olsa gerek bu renk tonlarının yakınlığı ile ilgilenmiyorlar. UEFA'nın normalde izin vereceği kırmızı çubuklu formamıza bile karışıyor, sarı veya beyaz font ile görünürlük açısından hiçbir sorun yaratmayacağı halde arkasının çubuklu kalmasına izin vermiyorlar. Oraya o kuralı neden koymuş, o kuralın konma amacı neymiş önemli değil yani. O kuralın sebebini sorgulamadan sadece kitapçığa ekliyor UEFA'dan gördüğünü.



Dedik ya sorgulamadan, sadece; Avrupa'nın futbol idarecisi bile bu kuralı yazmış kitapçığına mantığında kendi kitapçığına bu kuralı koyduğu için TFF, saçma bir durum ile karşılaştık geçen hafta. Eskişehirspor düz kırmızı formasına (sırtı da düz) siyah font çekerek sahaya çıkmıştı. Görünürlük hemen hemen hiç yoktu. Fakat TFF böyle çıkmasına izin vermiş, çünkü neden? Formanın arkası düz, çubuklu veya parçalı değil... Kitapçıkta arkası düz olacak diyor, formanın da arkası düz. Görünüyor mu, görünmüyor mu umurlarında değil. O kural neden var, umurlarında değil.


Peki UEFA benzer durumda ne yapmıştı. Hemen Galatasaray'dan örnek verelim. 2008-2009 sezonunda turuncu formamızın ligde kullandığımız fontu kırmızıydı, arkası düz turuncu olan formamıza kırmızı font basabiliyorduk ligde, ancak UEFA formamızın arkası düz olmasına rağmen kırmızı fonta izin vermemişti, çünkü bu sırtı düz olma kuralının esas sebebi fontların görünür olmasıydı, bu sebeple Avrupa maçlarına siyah fontlar ile çıkıyorduk.

Demek istediğim şu, eğer mesele görünürlük ise Eskişehirspor'un düz kırmızı formasının arkasına bastığı siyah fontun görünürlüğü bizim arkası parçalı formamızın sırtına basacağımız beyaz fonttan fazla değil. Yani Eskişehirspor'un formasına görünürlük izni çıkıyorsa bizim Tam parçalı sırtlı formamıza beyaz font ile bu iznin hayli hayli çıkması lazım. Ama işte sadece göstermelik kurallar, neden konduğunun farkında bile olmadan, kafalarına göre yani...

7 yorum :

Burak Eken dedi ki...

Yalnız UEFA'nın da sessiz kaldığı durumlar olabiliyor. İlk aklıma gelen örnek, Bilbao ile Atletico Madrid. İkisinin de, çubuklunun düz kırmızı sırtına koyu renk (siyah, lacivert) font bastığını ve UEFA maçlarında rahatça giydiğini hatırlıyorum.

Örnek 1: http://i.tr.eurosport.com/2012/03/30/825646-14114188-640-360.jpg

Örnek 2: http://1.bp.blogspot.com/_dNZRFYsIBqE/S75hyQ0DhYI/AAAAAAAAAF4/iZrDr_N3MBs/s1600/1474882_w2.jpg

CeyhunTunc dedi ki...

Aynı durum arial font kullanma zorunluluğunda da var. Sanki ligimiz EPL ile eşdeğer de böyle bir kural getirildi. Hadi yaptın, bari örnek aldığın ligin fontuna bir bak nasıl?
EPL'nin fontunu ne zaman görsem aklıma direkt İngiltere geliyor. Bizimkini gördüğümde ise aklıma gelen ilk şey PES. Oyunda
telifleri alınamamış bütün takımlara verilen font. Zaten o bile bizim ligde tek düze değil FB kalın, biz normal, Erciyes daha ince vb. Gerçi bizim ligde doğru giden ne var ki?

crossinq over dedi ki...

söz konusu şu anki yönetimse boşverin böyle şeyleri kuralı neden koyduğunu bilmiyor adamlar, arkası düz kırmızı forma yapalım üstünede bordo font basalım arkası düz sorun yok diye dolanalım

pissed dedi ki...

Kırmızı formanızın arkasını ligde düz mü yaptırıyorlar? Tam bir komediymiş. Aralarında ufacık bir ton farkı var, üstüne sarı veya beyaz fontu bastın mı fıstık gibi görünür.

Askeriye gibi yemin ederim, bi kural var, niye konmuş, ne zaman konmuş sorgulayan yok. Harfiyen uygulanacak, gerisine karışılmayacak.

cihankilic dedi ki...

Memur zihniyetli, kuralci insanlari koymuslar federasyona. Onlar da sirf kural olsun diye, arastirip etmeden abuk subuk kisitlamalar getiriyorlar. Bu kurallari da mantik sinirlari icerisinde tartistiklarini sanmiyorum. Muhtemel ihtiyar bir dayi cikip, su formalarin arkasi duz olsun diyordur, digerleri he valla neden olmasin diye onayliyorlardir. Turkiye'de yapilan herhangi bir iste mantik aramak gereksiz. Ben yaptim oldu bitti.

AntaRes dedi ki...

Kuralları koyana bakmak lazım, yorumlayana bakmak lazım.
Kafa olmadıktan sonra ne kadar bağırsan boş.
Sanki millet TV'den "MUTE" seyrediyo maçları. Zaten spikerler isimleri
daha top ayaklarına gelmeden söylüyor.
E, maçtaysan zaten kim nerde oynuyo biliyosun.
Ultra miyop ve "gözlüksüz" değilsen kim topla oynuyo görüyosun.
Stadlarda kaç adam sırt numarasına bakıp maç seyrediyo ki?
Ama dediğim gibi, önce kafatasındaki "beyin" denen organı çalıştıracaksın, kullanacaksın,
kuralları ona göre koyup, yorumlayacaksın.
Aziz Nesin'i, "bu milletin çoğu koyun" dedi diye yakmaya çalıştılar bi de...

rtsbora dedi ki...

Benim anlamadığım, şu formanın sırtında nasıl bir görünürlülük problemi var?

http://4.bp.blogspot.com/_E3hEXQ4E7Hs/S4jnjqd3MBI/AAAAAAAAALk/0vOMbVFgbJs/s1600-h/2005-2006+Home_arka.JPG

Siyah veya beyaz renkte font kullanıp, etrafını bu şekilde zıt renkle çerçeveye alınca pek ala görünebiliyor. Eskiden sorun yoktu da şimdi mi sorun oldu? TFF'nin saçma sapan işleri...

Copyright © 2010-2014 galatasarayformalari.com - Tüm Hakları Saklıdır