Bu Blogda Ara

28 Temmuz 2009 Salı

PARÇALI HAKKINDAKİ GENEL ve ÖZEL GÖRÜŞ #1



Öncelikle bir düzeltme yapayım. Gsstore yetkilileri bu formaya Metin Oktay Jersey demişler. Bu forma Metin Oktay forması falan değildir. Metin Oktay forması, hatta kusursuz bir Metin Oktay forması olmasına ramak kalmış fakat becerememiştir. Kollar da zıt olsaydı bu forma bir M.O forması olabilirdi.

Formaya şöyle bir bakacak olursak; İlk gözümüze çarpan ve benim şahsen "hadi be" dediğim, renklerin ters olmasıydı. Yani formayı giydiğimizde ve sağ baştan say dediğimizde, ilk sarı ardından da kırmızı gelirdi bunca zaman. Ben bu formaya ilk baktığımda açıkçası hani Gazetelere koyarken bazen ayna özelliğini kullanırlar ya resimlerin, çekimde de o tarz birşey olduğunu düşündüm. Hatta çok ilginçtir, Blogun bir yerlerinde bizi takip eden biri (kim hatırlayamadım kusura bakmasın) yine ters olma ihtimali var mı diye sormuştu, ben de yok artık, olmaz demiştim. Koskoca 100 yıllık Sarı kırmızı tarihimizde 2 kere bu durumla karşılaştık. biri 1986-1989 arası giyilen parçalı forma. Diğeri de 1995-1996 sezonunda ilk 6 maç giyilen sonra düzeltilen forma !. Yani bu 100 yılda bu forma çıkana kadar sadece 10 yıllık bir dönemde 2 kere bu macerayı yaşamışız. Her neyse bu o kadar büyütülecek bir konu mu? İlginç bir konu bence fakat devam edelim.



Renklerin tonuna gelicek olursak açıkçası gidip bakmadan bir şey söyleyemem. Bana daha açık olacak demişlerdi geçen sezondan. Fakat bir fark göremedim. Renk tonu belki çok az açılmıştır fakat korunmuş. Gidip incelediğimde #2 de yazarım.

Yakalardan başlayalım; Yakalar V yaka görünümde fakat dik boyna hafif tırmaman bir özellikte. Zıt renklerde. Bu zıt renkler formanın geneline de zıt olarak yerleştirilmiş. Sarı taraf kırmızı yaka, kırmızı taraf sarı yaka. (Bu yakayı birkaç formada görmüştüm fakat hatırlayamadım bilen paylaşsın). Arkasında Galatasaray illa ki yazıyordur diğer 2 formada gördük.

Adidas çigileri yine formanın ana renklerine zıt renklerde, yakadan başlayıp omuza kadar geliyor ve omuzda dikiş yeri ile birlikte (değineceğim güzel olmuş) son buluyor. Ardından kolların bittiği yerden yukarı birkaç santim çıkıyor ve kesiliyor. İki çizgi arasında epey boşluk var ve araya dev! bir avea konmuş. Bu çizgi düzenine bakınca aklıma Chelsea geldi onlarda bu çizgi düzenini kullanıcaklar.


Arkada Ülker kırmızı, ön tarafta Türk telekom beyaz renkte. İlginçtir, sarı kolda avea siyah, kırmızı kolda ise beyaz renkte.

Gelelim formanın bana göre artılarına ve eksilerine; Artıları fazlaca sayı olarak ama eksileri çok ciddi. O yüzden bu formaya karşı nötrüm. Öncelikle eksilerden bahsedeyim. Bir kere efsane parçalı forma tanımına uymuyor bana göre. Renklerinin yerleri değişik, kollar zıt renkte değil. Bunlar, hele ki geçen sezonun parçalısını yaşayan bir kulüp olarak bence büyük yanlışlar. Artılarına gelicek olursak Öncelikle macera aranmamış, sade bir forma yapılmış. 2007-2008 sezonu formalarının (seven vardır tabi ki) alev desenleri gibi desenleri yok en azından, oldukça sade bir forma. Beyaz şort ile kullanılacak, bu kesin çünkü kırmızı bir şortumuz yok bu sene. Kırmızı çorap ile de kullanılacak ki işte bu tanım tam Galatasaray Parçalı tanımına uyuyor.

Formanın benim en sevdiğim özelliği kolların omuzlarda biten kesimi. 100. Yıl formamız gibi olması çok hoş olmuş. Adidas'ın pek tarzı değildir. (bunu da konuşmuştuk keşke yapsalar ama Adidas yapmaz demiştim Nike olmalı demiştim =) ) Bana bu forma 2005-2006 sezonu parçalı formamızı anımsattı, bence benziyorlar sadelik olarak 2 side çok sade.


Formanın en güzel ayrıntısı iç kısmında. Normalde etiketin yer aldığı bölümde Ali Sami Yen Bey'in resmi ve yukarısında da çok anlamlı bir yazı koymuşlar. Çok ince bir düşünce benim çok hoşuma gitti. Diğer yıllarda da bu tarz ince düşüncelerin olmasını dilerim.

Kumaşına gelirsek düz bir kumaş üzerinde herhangi bir deseni yok.

Söylediğim gibi formaya tamamen nötr durumdayım. Ne sevdim, ne sevmedim. Fakat şu bir gerçek artıları çok olsada. Formanın çok daha iyi olabileceğini düşünüyorum. Siz nasıl buldunuz yorum kısmında konuşalım.

12 yorum :

My Football Kit Designs dedi ki...

Öncelikle formalar hakkındaki düşüncelerimi yazacağım.

1.Parçalı forma: 1908 yılında giydiğimiz formadan esinlenerek tasarlanmıştır forma. Tıpkı 1986-1989 yıllarında giydiğimiz forma gibi. Bence bu tamamen saçmalıktır. 1908 yılında giydiğimiz formaların olduğu resimlere bakarsanız eğer açık taraf bazı futbolcuların üztünde sağda bazılarının ise soldadır. GS yıllardan beri kırmızı tarafı sağa gelecek şekilde formalar giymiştir hep. Yıllardan beri alışagelmiş bir geleneği sırf yenilik olsun diye yıkmıştır tasarımcılar. Ama asıl suç buna onay verenindir.

Bu formaya Metin Oktay forması demekte bir ihanettir. Metin Oktay forması demek hepimizin bildiği o meşhur formadır. O formaya en yakın forma GS ın 1995-96 sezonunda giydiği formadır.

Diğer bir konu formadaki siyah ve beyaz renklerin karışıklığı. Ya sadece beyaz olacaktı yada siyah. O yüzden ben beyaz şorta karşıyım. Beyaz şort forma reklamsız olduğu vede forma üzerinde siyah rengi olmadığı vakit güzel duruyor.

Diğer bir konu ise adidas ın bu parçalı forma için yanlış bir kalıp seçtiği. Bence AC Milan ın giymiş olduğu formanın kalıbı seçilmeliydi.

Formada tek beğendiğim şey yakasının içindeki logo. O da geç yapılmış bir tasarım. Adidas takımları o tür logoları 2005'li yıllarda yapmaya başlamaışlardı.

Away forma: İşte parçalı forma bu kalıpta olmalıydı. Düşünsenize bu formanın parçalı olduğunu. Bence bu forma tam bir rezalet. Klasik bir kalıp forma. Hiç bir özelliği yok. Bakınız Milan away forma. Adamlar her sene birbirine çok benzeyen aynı formaları yapıyorlar. Çünkü sadeliği bozmadan vede Milan ın özelliklerini yansıtıcı formalar. Kısacası bu formada tıpkı home forma gibi Göztepe ye yada Malatyaspor a yakışırdı.

Mor forma: Konuşmak bile istemiyorum. Belki 20 yıl sonrakoleksiyoncuların aradığı bir forma olacak ama bence futbolcuların bu formaya rağbet göstermiyeceği kesin. Zaten Baros filan resmen dalga geçmiş, Arda gizliden gizliye mesaj vermiş. Nasıl bir mantalitedir anlayamadım.

Formaların hikayesine gelince: adidas bir sezon sonraki formaları 1 sene önceden tasarlar ve genelde 3 yada 4 kalıplıdır bu formalar. Mesela Chelsea nin formasını ben geçen sene Kasım ayında www.footballshirtculture.com sitesinde görmüştüm. Ve her bir kalıptan 3er tane forma tasarlanır. Yani GS için toplam 9 tane forma tasarlanmıştı. Bu formaların içinde kahverengi bile varmış. Bu formalar geçtiğimiz nisan ayında belirlenmiş ama karara varılması biraz uzun sürmüş. Normalde Milan, Chelsea, Bayern gibi takımların forması Kasım 2008de footballshirtculture.com da görücüye çıkmıştı.

Bence adidas tasarımcıları bu formaların üstünde hiç durmamışlardır. İşmim biraz önce bitsinde yemeğe gideğim diyerek tasarlanan formalardır bunlar. Bakınız Bayern, Milan, Newcastle, Marsilya formalarına. Aradaki farkı görün sonra.

Herkesin zevkine saygım var ama GS ın iki forması vardır ve bu bu hep böyle olmalıdır. O da birincisi parçalı tıpkı 1995-1996 sezonundaki gibi ve away düz sade beyaz. Malesef adidas kalıplarıyka bu formalara yakın forma tasarlamak zor gibi.

Çok yakında kendi tasarlamış olduğum formaları yayınlıyacağım. Hatta bu konuda bir gazete ilede temaslarım var. Buradan herkese duyuracağım bunu.

He şeye rağmen en büyük Galatasaray...

Sercan dedi ki...

Rezalet degil. Daha cok yazik.
Stil olarak cok güzel, ama klasik dizaynda olsaydi daha güzel forma olurdu.
http://img40.imageshack.us/img40/4364/3762432673cd22c1e941o.jpg
Böyle olsaydi bana göre gelmis gecmis en güzel parcali formasi olurdu.

Bu ara 1908, 1909, 1920lerde, 30larda ve 50lerde bir akc sezondada kirmizi-sari vardi.

Sercan dedi ki...

1908-1909'da
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Galatasaray_SK_1907-1908.JPG
6x kere sari-kirmizi
4x kere kirmizi-sari

1908-1910'da
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Galatasaray_SK_1909-1910.jpg
4x kere sari-kirmizi
5x kere kirmizi-sari

1910-1911'de
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Galatasaray_SK_1910-1911.jpg
10x sari-kirmizi

1910-1911de 3. kez Istanbul Sampiyonu olduk.
Demek o sene daha düzgün bir organizasyon ve belki daha cok para vardi.
Ama net birsey var oda o sene her oyuncuda klasik sari-kirmizi parcali vardi

Herhangi Biri dedi ki...

ben bu kadar büyük tepkiler geleceğini açıkçası hiç tahmin etmemiştim.
1908 serisinden yola çıkıldığını düşündüren parçalı son yılları (2005-2006) en iyi parçalısı.
bizim geleneğimiz parçalıdır fakat kollar zıt yakalar zıt beyaz logolu gs amblemi değil.
geçen sezonun formalarının çok daha iyi olduğunu söylüyorsunuz ama bana kalırsa o felaket avea reklam fonu tüm formanın güzelliğini öldürüyordu. ayrıca sahada futbolcularda tam parçalı (yani kolların zıt olmadığı parçalı) çok daha güzel ve anlaşılır olmakta.
umarız mor,turuncu renklerle forma cesaretini gösteren yönetim ASY de mor formayı giydirmez.
bu arada bana öyle geliyor ki zamanla formalar büyük beğeni kazanacaktır.
bir çin atasözüyle bitireyim:
"ulaşılabilecek en yüksek nokta SADELİKTİR"
sevgiler saygılar

ayanux dedi ki...

Beyler daha önce de yazdım tekrar yazayım. Adidas a gereksiz yere bok atmanıza gerek yok.

Galatasaray adidas ın premium sınıfında olan takımlardan birisidir. premium demek tüm tasarımlara erişebilme hakkı demektir. fenerbahçe de premium dur chelsea de premium dur. Sadece Bayern in çok net bir ayrıcalığı vardır o da hisselerinin %10 unun adidas ag ye ait olması sebebiyledir.
şimdi burada adidas'ın yapabileceği bir şey yok. Neden yok sana anlatayım. Premium takımlara sene başında, yani nisan ayı gibi tamplate adını verdiğimiz tüm forma tasarımları boş halde yollanır. Daha sonra kulüpte tasarım ile ilgili departman bu boş template leri renklendirerek yönetim kurulunun onayına sunar. Onaylanan renklendirilmiş tasarımlar, numuneleri yapılmak üzere adidas a gönderilir. Adidas ilk numuneleri yönetim kurulunun onayına sunar ve üretimi için resmi izin alır. Yani adidas kafasına göre forma renklendirip galatasaray'a ''al kardeşim yeni formalar bunlar'' falan demez. yani galatasaray isteseydi chelsea veya milan'ın kullandığı boş template leri kullanabiliridi ama dediğim gibi işte bunlar tee geçen nisan mayıs gibi üretilmiş formalar (tasarım olarak üretim olarak değil). yani öyle düşündüğün gibi değil. Ben sana diyim adnan polat bu formaların onayını 2008 kasım aralık gibi vermiştir.
tasarım başarısızsa bu galatasaray ve gsstore da olan tasarım ekibinin kötülüğündendir. zaten kötü olduğu belli parçalı forma 1,5 ay once piyasaya sızmıştı.

My Football Kit Designs dedi ki...

Mmmm, demek öyle, bende bu formaları adidas tasarımcılarının tasarladığını düşünmüştüm. Peki sen bu bilgilere nerden vardın? Dediklerin çok mantıklı aslında.

Peki GS store yada adidas dışarıdan tasarım alamaz mı? İlla GS store da mı çalışmak gerekir? Yada bu GS store da çalışanlar FEBE li mi? Çünkü gerek forma tasarımları gerekse diğer lisansız ürünler çok kötü.

Selocan dedi ki...

Ayanux aslinda bu konuyu baslik acip yazsan daha guzel
Olur herkes bilir. Adidasin bir sucunun olmadiginin. Bu formalarin tek sorumlusunun gsstore tasarim ekibinin oldugunu herkes bilsin

Bu arada ayanux benim bugune kadar gordugum en iyi forma bilimcisi. Sadece yeni sezonlar degil klasikler hakkinda da hemem hemen dunyadaki butun kulup ve markalarin formalari hakkinda cok engin bilgileri var zaten bu muthis bilgilerini bizimle paylasmasi icin bu blogun yazarlarindan biri. Galatasarayli oldugu icin bu blogda yazmiyor cunku gsli degil :) kisacasi ben daha iyisini tanimiyorum. Bu isi kendisi cok uzun yillardir yapiyor ama bilgileri nerden ediniyor ben de bilmiyorum meslek sirri olsa gerek:)

ayanux dedi ki...

selocan şu yeni formaların yorumları bir bitsin, ortalık bir durulsun adım adım işlerin nasıl yürüdüğünü yazarım. daha keyifli daha zevkli yorumlar yazılır o zaman. konu sadece galatasaray ile sınırlı kalır şimdi yazarsam.

bu arada yanlış anlaşılmasını istemem. kardeşçe, dostça bir tavsiyede bulunayım;

sevgili kardeşim My Football Kit Designs,
sıkı bir fenerbahçe taraftarı olarak senden FEBE gibi tabirler kullanmamanı rica edeceğim. gereksiz yere polemik olur. sen böyle yaparsan biri kalkar sekiztaş der, öbürü gelir 5ivasspor der, ordan biri 6s der tüm keyfimiz kaçar.. burada spor ürünlerinin iyi kötü yorumlarını yapıyoruz naçizane. senden hususi ricam olsun.
sorularına gelirsek eğer;

-Peki GS store yada adidas dışarıdan tasarım alamaz mı? İlla GS store da mı çalışmak gerekir?

yönetim kurulu forma tasarım ve renklendirme işini kendi tasarım ekibine vermiştir. bu ekipler genelde tekstil ve tekstil bazlı ürünlerin grafikerleri ve hatta modacılardan kurulu bile olabilir. yani dışarıdan tasarım alması çok ütopik bir durum. olmaz demiyorum ama çok utopik. sonuçta yonetim kurulu kimin yapmasını isterse ona devredebilir işi.

-Yada bu GS store da çalışanlar FEBE li mi? Çünkü gerek forma tasarımları gerekse diğer lisansız ürünler çok kötü.

komik tabi ki. sanmıyorum oyle bir durum olsun. ama şunu anlamak için futbol uleması olmaya gerek yok. gs store son derece genç bir ekip. toplasan profesyonel kariyerleri 2004, hadi maksimum 2005 in ilk yarısında başlamıştır. şimdi kalkıp böyle bir ekibi avrupanın dev kulüplerinin tasarım ekipleriyle karşılaştırılması bile abes olur. kaldı ki bu kuluplerin zaten belki bi 30 yıldır kendilerine ait store ları ve ekipleri var.

bu konuda fevri olmaktansa bekleyip görmek en iyisi olacaktır. ben ısrarla 2000 in retro yorumunu bekliyorum mesela. boyle bir soylentı de var ama fenerbahce nın yaptığı gibi bir resım yok elımızde sadece soylentı. adidas ve gsstore bunla ilgili çok fazla gec kalmayacak ve bombayı patlatacaktır. benden soylemesı. yapmazlarsa komple kapatsınlar zaten.
bunun yanında gs store un notunu formayı piyasaya sızdırmaları ile vermiştim zaten.

ayanux dedi ki...

selocan bu formaların içindeki baskıda eee...

tahmin ettiğin gibi adidas üretmiyor :)))

My Football Kit Designs dedi ki...

Cevapların için teşekkürler Ayanux. Fenerbahçe ye FEBE dediğim içinde kusura bakma lütfen.

Selocan dedi ki...

:) Hiç Fenerbahçeli birinin burda yazacağını düşünmezdik o yüzden biraz yüklenmek olabilir arasıra. Hoş karşılamak gerekir ayanux kalemizdesin :p Hem ben görüyorum heryerde bütün FB li kesim şuan mor formamız be bizimle dalgasını geçiyor şuan doluyuz biraz :D

ayanux dedi ki...

:) eyvallah abisen de haklısın aslında.

my football kit design sana da anlayışın için teşekkür ederim.

Copyright © 2010-2014 galatasarayformalari.com - Tüm Hakları Saklıdır